Reklama
Reklama

GDDKiA rozwiązała umowę z wykonawcą odcinka S7. Zostanie ukończony później?

2 października 2020

Firma IDS-BUD  nie będzie wykonywać ekspresowej „siódemki” na odcinku z Lesznowoli do Tarczyna. GDKiA rozwiązała z nią umowę i przygotowuje kolejny przetarg. Ma być ogłoszony jeszcze w tym roku. Z pewnością przezdłuży to ralizację inwestycji.

   

- Po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą realizującą odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn o długości blisko 15 km. Jednocześnie rozpoczęliśmy przygotowania do przeprowadzenia inwentaryzacji w terenie oraz przygotowujemy się do opracowania dokumentów do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Planujemy, że przetarg ogłosimy jeszcze w tym roku - informuje Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDKiA w Warszawie.

Dlaczego odstąpiono od kontraktu?

- Firma IDS-BUD mimo wielokrotnych wezwań nie zrealizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona. Jednym z powodów rozwiązania umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest zawarcie przez niego, bez zgody inwestora, umowy cesji wierzytelności z bankiem. Oznacza to, że wszystkie należne wykonawcy z tytułu zrealizowanych robót płatności kierowane miałyby być na konto banku. Jest to działanie niezgodne z warunkami kontraktu. Ponadto fakt ten stanowi o złej wierze wykonawcy, czego skutkiem jest utrata przez inwestora zaufania do rzekomo profesjonalnego przedsiębiorcy - wyjaśnia rzeczniczka. Podkreśla, że upłynęło już prawie 30 proc. czasu na ukończenie zadania, a zaawansowanie rzeczowe wykonanych prac wynosi jedynie około 6,3 proc. - Wwykonawca we wrześniu przedstawił raport, z którego wynikało, że na budowie pracowało 45 pracowników, zaangażowanie sprzętowe wynosiło 88 sztuk. Tymczasem według monitoringu prowadzonego przez nadzór pracowało jedynie 18 osób i 27 jednostek sprzętu - wylicza Tarnowska. Zapewnia też, że GDDKiA posiada gwarancje bankowe wykonawcy, dzięki czemu Skarb Państwa będzie mógł pozyskać określone środki finansowe dla zaspokojenia ewentualnych, należnych zgodnie z kontraktem i potwierdzonych płatności na rzecz przedsiębiorstw wykonujących prace i usługi na placu budowy (podwykonawców, usługodawców i dostawców).

S7 Warszawa - Grójec podzielono na trzy odcinki realizacyjne

Umowy na projekt i budowę trzech odcinków S7 Warszawa - Grójec zawarte zostały w sierpniu 2017 roku. Wybudowane zostaną dwie jednie po trzy pasy ruchu pomiędzy węzłem Lotnisko (Warszawa) a węzłem Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca droga będzie posiadała po dwa pasy ruchu.

​Zadanie A to odcinek od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości ok. 6,6 km. Po odstąpieniu od umowy z nierzetelnym wykonawcą, firmą Rubau w maju 2019 roku, w lutym 2020 roku GDKiA podpisała kontrakt z firmą Polaqua. Wartość tej umowy to 457,3 mln zł. W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. dwa węzły - Zamienie i Lesznowola. Prace zakończą się w październiku 2022 roku. Zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 15 proc.

Zadanie B to odcinek od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości około 14,8 km. Wykonawcą tego odcinka do dzisiaj była firma IDS-BUD, z którą inwestor rozwiał umowę. Kontrakt zakłada budowę m.in. trzech węzłów - Antoninów, Złotokłos oraz Tarczyn Północ.

Zadanie C to odcinek od węzła Tarczyn Północ (bez węzła) do początku obwodnicy Grójca o długości ok. 7,9 km, który realizuje firma Mota-Engil Central Europe. Wartość kontraktu to około 203,4 mln zł. Na tym odcinku powstanie węzeł Tarczyn Południe. Zakończenie wszystkich prac przewidziane zostało w marcu 2021 roku. Ponadto analizowane jest roszczenie o wydłużenie czasu na ukończenie do maja 2021 roku.  Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 75 proc.

kat, bdb

Fot. GDKiA Warszawa

   
Tags