Kolejne „gazowe” solarisy przyjadą do Radomia. Tym razem przegubowe

4 kwietnia 2021

Kolejne nowe autobusy marki Solaris, tym razem przegubowe, będą jeździć po ulicach Radomia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji rozstrzygnęło przetarg na dostawę w formie leasingu operacyjnego pięciu takich pojazdów, zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Powinny one dotrzeć do miasta pod koniec listopada.

 

 

MPK Radom zamierza sprowadzić autobusy o długości maksymalnej 18,75 m i wysokości - wraz ze zbiornikami na gaz - do 3,45 m. Nowe pojazdy mają mieć możliwość przewozu co najmniej 160 pasażerów (w tym minimum 45 z nich na miejscach siedzących). Będą one niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, przesuwnymi oknami i klimatyzacją, a poza tym będą posiadały dodatkowe urządzenia grzewcze, zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG. Wyposażenie obejmie także m.in. porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów, kasowniki oraz inne niezbędne elementy.

Przetarg na dostawę w formie leasingu operacyjnego pięciu autobusów MPK ogłosiło na początku lutego. Zgłosiły się dwa konsorcja spółek. Pierwsze to mLeasing z Warszawy i MAN Truck & Bus Polska z Wolicy obok Nadarzyna. Drugim oferentem były firmy Solaris Bus & Coach z Bolechowa-Osiedla obok Poznania i PKO Leasing z Łodzi. Zaproponowały one stawki odpowiednio około 9,8 mln zł i około 10,2 mln zł. O wyborze decydowały: cena (60 proc.), kryteria techniczne (30 proc.) i marża (10 proc.).

- Na początku kwietnia MPK ogłosiło, że druga oferta - pomimo nieznacznie wyższej ceny - zdobyła więcej punktów za kryteria techniczne wozów. Oznacza to, że do Radomia przyjadą solarisy. Nowe autobusy powinny zostać dostarczone do 22 listopada bieżącego roku. Okres leasingu ustalono na dziesięć lat - wyjaśnia rzecznik MZDiK Dawid Puton. Przypomina, że to ta instytucja jest organizatorem lokalnego transportu. - Umowy na świadczenie usług przewozowych podpisujemy z operatorami (w tym z największym z nich - radomskim MPK), którzy dysponują autobusami. Pojazdy, które kupują albo biorą w leasing operatorzy, muszą spełniać określone wymagania - podkreśla rzecznik. Dodaje, że wymiana taboru jest konieczna, ponieważ najstarsze pojazdy sukcesywnie muszą być zastępowane nowymi.

Jak już pisaliśmy, na początku tego roku zakończyła się eksploatacja ostatnich 15-metrowych neoplanów. MPK Radom postanowiło więc dołączyć w zamian do swojej floty 18-metrowe przegubowce, już z ekologicznym źródłem napędu.

kat, bdb

Fot. MZDiK Radom

 

Tags