Koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej. Mozart, Haydn, Richter

14 maja 2015

„Amadeusz” – taki tytuł nosi sobotni (16 bm., godz. 18) koncert Radomskiej Orkiestry Kameralnej. I nie ma wątpliwości, kto będzie głównym bohaterem wieczoru. Usłyszymy najwybitniejszy utwór Mozarta – Symfonię g-moll nr 25.

Robert Kwiatkowski

Robert Kwiatkowski

ROK zagra pod batutą Andrzeja Kosendiaka, a jako solista wystąpi skrzypek Robert Kwiatkowski. W programie: Wolfgang Amadeusz Mozart: Rondo C-dur KV 373 na skrzypce i orkiestrę, Joseph Haydn: Koncert skrzypcowy G-dur, Hob. VIIa nr 4, Franz Xaver Richter: Sinfonia in D (Riemann 47), Wolfgang Amadeusz Mozart: Symfonia g-moll KV 183. Wolfgang Amadeusz Mozart osiągnął szczyty artystyczne niedostępne żadnemu innemu kompozytorowi. Kompozycjami, w których w najwyższym stopniu przejawia się jego przebogata fantazja, są opery i koncerty fortepianowe, mimo że skomponował wiele innych arcydzieł należących do każdego rodzaju muzyki. Jego dzieła stanowią połączenie wyjątkowego smaku i logiki formalnej, a wyrażają najgłębsze uczucia, w których, zdaje się, zawarta jest tajemnica wiecznej młodości. Jako cudowne dziecko Mozart skomponował swą pierwszą symfonię w wieku ośmiu lat, w 1764 roku, podczas pobytu w Londynie. Do 1773 roku napisał kolejne 24 symfonie, których szczytowym osiągnięciem jest Symfonia g-moll nr 25 KV 183. To ona zdecydowała o pozycji Mozarta w gronie światowych symfoników. Dla siedemnastolatka pisanie muzyki o podobnej intensywności i sile było tak proste, jak szokujące dla ówczesnej salzburskiej publiczności. Stosowane przez niego „efekty specjalne”, jak użycie podwójnej obsady rogów w orkiestrze, wprawiało odbiorców w osłupienie. Początkowy akompaniament pełen rytmów synkopowanych oraz główny temat symfonii w znaczący sposób wpłynęły na całokształt ścieżki dźwiękowej filmu Amadeusz w reżyserii Miloša Formana. Oprócz muzyki Mozarta podczas koncertu usłyszymy utwór kolejnego klasyka wiedeńskiego Józefa Haydna, a także morawskiego kompozytora, zaliczanego do szkoły mannheimskiej Franza Xaviera Richtera. Radomska Orkiestra Kameralna tym razem zagra pod batutą charyzmatycznego dyrygenta Andrzeja Kosendiaka. Dyrektor Narodowego Forum Muzyki, artysta, dyrygent i pedagog, należy do najaktywniejszych muzyków i organizatorów życia muzycznego w Polsce.  Jako dyrygent regularnie koncertuje z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną NFM, a także Wrocławską Orkiestrą Barokową oraz zespołami filharmonicznymi z całej Polski. Dla naszych Czytelników mamy na koncert zaproszenia. Szczegóły w Darmowych wejściówkach (kat)  
Tags