Lotnisko w Radomiu. Mimo epidemii PPL buduje i ogłasza kolejne przetargi

2 czerwca 2020

Cztery przetargi na budowę kolejnych obiektów na radomskim lotnisku ogłosiło dzisiaj Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze. Zainteresowane firmy mają czas do 24 czerwca na zgłaszanie się do udziału w postępowaniach. Robót na Sadkowie koronawirus nie zakłócił.

 
P1240991

Trwają prace przy pasie startowym

  Informację o przetargach prezes PPL Mariusz Szpikowski przekazał dzisiaj podczas konferencji prasowej, która odbyła się na przedłużanym pasie startowym. Uczestniczyli w niej także politycy PiS: Andrzej Kosztowniak, Marek Suski, Adam Bielan i wiceminister infrastruktury Marcin Horała. - Potrzebowaliśmy tej dobrej wiadomości, po tylu dniach, kiedy to z powodu pandemii ruch na polskich lotniskach został wstrzymany. Dla kogoś, kto pasjonuje się lotnictwem lub zajmuje się nim zawodowo, to był smutny moment. Ale jeszcze smutniejsze były głosy, które pojawiły się, że oto z tego powodu powinniśmy wstrzymać inwestycje, że powinniśmy zrezygnować z inwestycji, również w sektorze lotniczym. Że takie projekty, jak ten największy Centralnego Portu Komunikacyjnego, ale takie też jak lotnisko w Radomiu, powinny zostać z tego powodu skasowane, czy też zatrzymane - mówił minister Horała. Podkreślał, że kryzys nie jest wieczny, a pandemiczny zwłaszcza. - Wszyscy analitycy przewidują, że ten ruch będzie się odbudowywał. I teraz jest dobry monet, żeby na to się dobrze przygotować. Żebyśmy wtedy, kiedy te połączenia będą wracały, kiedy Polacy będą chcieli w coraz większym stopniu latać i korzystać z połączeń, żeby mieli skąd, żeby mieli jak, żeby infrastruktura była na to gotowa - zaznaczył. Dodał, że te inwestycje mają także ważny wymiar gospodarczy. - W chwili spowolnienia gospodarczego, inwestycje powinny być zintensyfikowane, a nie przerywane. To teraz polskie firmy potrzebują zamówień, Polacy potrzebują miejsc pracy - ocenia wiceszef resortu infrastruktury. Obecnie na Sadkowie trwają prace przy przedłużaniu i wzmacnianiu pasa startowego do parametrów, które pozwolą na start i lądowanie na nim dużych samolotów. Jak zapewnia zarówno inwestor, jak i wykonawca - firma Max Bögl - roboty idą zgodnie z harmonogramem, a nawet go wyprzedzają. Prowadzone są też wstępne prace przy realizacji terminala. Te z kolei prowadzi Mirbud. Płyta postojowa i drogi kołowania będą w zachodniej części W części zachodniej lotniska, wokół pirsu budowanego terminala, PPL chce wybudować płytę postojową dla samolotów o nawierzchni betonowej. Umożliwi ona jednoczesny postój 9 samolotów kodu C,  np. typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 oraz dwóch samolotów kodu E, np. typu Boeing 787-9 oraz 777-9X. Powstanie tu także płyta o nawierzchni betonowej do odladzania samolotów umożliwiających jednoczesne odladzanie dwóch samolotów kodu C, np. typu Airbus 321neo oraz Boeing 737 Max 9 lub jednego samolotu kodu E, np. typu Boeing 787-9 oraz 777-9X. Będą tu również  drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej. W tej samej, zachodniej części lotniska wykonane zostaną drogi kołowania o nawierzchni bitumicznej, niezbędne instalacje energetyczne, teletechniczne i odwodnieniowe oraz zbiorniki retencyjne i przepompownie. Zrealizowanie tego zadania będzie wymagało przebudowy infrastruktury miejskiej, w tym zmianę przebiegu istniejącej drogi powiatowej. Niezbędne do funkcjonowania Na lotnisku muszą pojawić się również obiekty niezbędne do jego funkcjonowania (poza terminalem), tj.: budynek administracyjny służb lotniskowych, hala garażowa z magazynami, budynek socjalny i dla służb utrzymania lotniska. Przetarg obejmuje także budowę wewnętrznego układu drogowego połączonego z układem drogowym portu oraz z zewnętrznymi miejscami parkingowymi. )Zamawiający podjął decyzję o wyłączeniu budynku B2 z zakresu postępowania przetargowego). Na lotnisku wybudowane zostaną też: wieża kontroli ruchu lotniczego i strażnica lotniskowej straży pożarnej, wewnętrzny układ drogowy połączony z układem drogowym Portu Lotniczego-Sadków z terenowymi miejscami parkingowymi oraz wymagana infrastruktura techniczna. Miejsca postojowe dla autobusów miejskich Pod lotnisko będzie można podjechać autobusem miejskim, dlatego przewidziano tu budowę infrastruktury drogowej, umożliwiającej dojazd do portu poprzez wjazd główny od ul. Lubelskiej oraz pomocniczy (techniczny) wjazd od strony al. Wojska Polskiego. Powstanie także wewnętrzny układ komunikacyjny, a na nim wydzielone miejsca zatrzymania „kiss and fly” ("pocałuj i leć") przed terminalem, parkingi, miejsca zatrzymania autobusów miejskich oraz shuttle bus (autobus wahadłowy). Bożena Dobrzyńska
Tags