System nawigacyjny na lotnisku w Radomiu należy do najnowocześniejszych w tej części Europy (ZDJĘCIA)

19 stycznia 2023

System nawigacyjny lotniska Warszawa-Radom należy do najnowocześniejszych w tej części Europy. Zainstalowano tu bowiem rozwiązania, a także urządzenia najnowszej generacji. Oświetlenie w porcie na Sadkowie umożliwia wykonywanie operacji lotniczych dla podejść precyzyjnych CAT 1.

 

Droga startowa w nocy (fot. PPL)

 

Określenia CAT 1 używa się w lotnictwie na podejście i lądowanie według wskazań przyrządów przy: wysokości decyzji nie mniejszej niż 60 m  oraz widzialności nie mniejszej niż 800 m, lub zakresie widzialności na drodze lądowania (RVR) nie mniejszym niż 550 m.

Pół tysiąca lamp oświetlenia nawigacyjnego

Jak informuje Biuro Public Relations Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze (właściciel lotniska), zamontowano pół tysiąca różnego rodzaju lamp oświetlenia nawigacyjnego. Z jednym wyjątkiem (chodzi o wskaźnik PAPI, czyli tablicę świetlną umieszczoną obok pasa startowego), całość oświetlenia oraz podświetlane oznakowanie pionowe zostało wykonane w technologii LED z wykorzystaniem urządzeń firmy OCEM. Na jednym z kierunków zainstalowany jest prosty system świateł podejścia.

Dla kolejnego kierunku (25) zastosowano układ świateł podejścia precyzyjnego ALPA-ATA składający się z poprzeczek (baretek) z 4 oprawami jednokierunkowymi białymi oraz oprawą błyskową (w osi podejścia) na odcinku 900 m od progu, w odstępach co 30 m. Oprawy zainstalowane są na masztach rurowych oraz kratowych, z których najwyższy ma ok 15 m. Maszty kratowe posiadają możliwość składania górnej części, co umożliwia serwisowanie opraw bezpośrednio z ziemi.

Po raz pierwszy w Polsce

Co ciekawe – EASA (Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego) wymaga zachowania równych odstępów pomiędzy rzędami opraw systemu podejścia. W Radomiu, na kierunku 25, którego oś podejścia przecina się
z ulicą Lubelską, zachowanie odległości, wynoszących w tym przypadku 30 m nie byłoby możliwe. Dlatego zastosowano tu maszt typu „L” z wysięgnikiem, który pozwala na zachowanie wymaganych odstępów pomiędzy rzędami opraw i ominięcie przeszkód terenowych uniemożliwiających posadowienie „tradycyjnego” masztu.

Na kierunku 25 zainstalowany jest też precyzyjny wskaźnik ścieżki schodzenia (PAPI) składający się z 8 opraw LED jednolampowych pogrupowanych w pary (2 oprawy stanowią pojedyncze źródło światła). Takie rozwiązanie w Radomiu zostało zastosowane po raz pierwszy w Polsce.

Na drodze startowej zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne i zagłębione oraz lampy zagłębione progów i końców drogi startowej.

Oprawy dróg startowych oraz podejść ustawia się kątowo w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej. Ustawienie kątowe opraw wykonuje się za pomocą specjalistycznych narzędzi dostarczanych przez producenta. 

Na drogach kołowania zainstalowane są oprawy krawędziowe naziemne LED dookólne koloru niebieskiego.

Całość oświetlenia nawigacyjnego zasilana jest z wykorzystaniem regulatorów stałej wartości prądu 6,6A.

Wieża steruje

Oświetleniem nawigacyjnym steruje wieża kontroli ruchu lotniczego. System, po wyborze przez kontrolera odpowiedniego scenariusza (start lub lądowanie) oraz kierunku, z którego operacja będzie wykonana (07 lub 25), włącza odpowiednią grupę opraw.

System w trybie ciągłym monitoruje pracę poszczególnych elementów. W przypadku wystąpienia awarii wszystkie informacje są wyświetlane w odrębnej zakładce widocznej dla służb technicznych lotniska.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, a także urządzeniom najnowszej generacji, system nawigacyjny lotniska Warszawa-Radom należy do najnowocześniejszych w tej części Europy.

kat, bdb

Tags