• wiadomości
  • wydarzenia
  • kultura
  • rozrywka

Wiadukt w Lubelskiej do rozbiórki. Ma tu powstać całkiem nowy obiekt

12 marca 2018

Zupełnie nowy wiadukt powstanie w ciągu ulicy Lubelskiego. W tym roku, do końca listopada, ma zostać przygotowana dokumentacja projektowa nowego obiektu. Przeprawa nad torami kolejowymi pomiędzy Śródmieściem i Dzierzkowem będzie szersza niż obecnie. Koncepcja przewiduje także dostosowanie jej do potrzeb pasażerów ewentualnego przystanku kolejowego.

 

Projekt-wiadukt-Zerom-int

 

Wiadukt między Żeromskiego i Lubelską ma 36 lat i jego stan techniczny jest bardzo zły. Nigdy nie przechodził żadnej generalnej naprawy, a jedynie był poddawany bieżącej konserwacji i odświeżaniu, m.in. w 1991 roku, przed wizytą Jana Pawła II w Radomiu (papież dwa razy przejeżdżał wtedy swym papamobile przez ten wiadukt).

– Istniejący obiekt zostanie rozebrany, a na jego miejscu powstanie nowy. Koncepcję przeprawy przygotowała Miejska Pracownia Urbanistyczna w Radomiu. Nowy wiadukt ma mieć szerokość około 20 m. Poszerzenie to pozwoli na zmieszczenie na nim czterech pasów ruchu (dwóch w każdym kierunku) oraz ciągów pieszo-rowerowych po obydwu stronach jezdni. Powstaną schody dla pieszych do ulic Siennej, Metalowej i Średniej – wylicza rzecznik MZDiK Dawid Puton.Podkreśla, że jeśli kolej zdecyduje się na budowę przystanku kolejowego w okolicach ul. Szklanej (rezerwa terenu jest pozostawiona przy dawnej hucie szkła Żar), istnieje możliwość dobudowania dodatkowych zejść na peron oraz wyznaczenia przystanków autobusowych na wiadukcie (takie rozwiązania zostały zastosowane np. w Warszawie na ulicach Marynarskiej, Marsa i innych).

Według koncepcji MPU spore zmiany komunikacyjne mają nastąpić po stronie Dzierzkowa. – Ulice Średnia i Metalowa mają stać się drogami dwukierunkowymi. Wyjazd z nich do Lubelskiej ma odbywać się przez nowy węzeł, dzięki czemu możliwe będą tam wszystkie relacje. Ruch ma natomiast zostać uspokojony na końcówce Kaszubskiej, z której wyjazd w prawo będzie dostępny wyłącznie dla rowerów i autobusów miejskich linii 14 – tłumaczy rzecznik.

Koncepcja nie obejmuje natomiast skrzyżowania ulic Żeromskiego i Zbrowskiego, które ma być w oddzielnym opracowaniu projektowym. Cały obiekt ma mieć około 150 m długości, ale część nadziemna będzie krótsza niż teraz (dłuższe mają być nasypy). – Podkreślamy jednak, że jest to tylko koncepcja MPU, a ostateczny wygląd wiaduktu i węzła drogowego będzie znany dopiero po opracowaniu dokumentacji projektowej Wykonawca zadania może bowiem dokonać niezbędnych korekt – wyjaśnia Puton.

Na oferty od zainteresowanych projektantów MZDiK oczekuje do 15 marca. Zwycięzca postępowania będzie miał czas na wykonanie dokumentacji do 30 listopada. Dopiero wtedy będzie wiadomo, jak dokładnie może wyglądać nowy obiekt.
kat, bdb

Fot. Koncepcja MPU

Tags

Dodaj komentarz