Kolejne ekologiczne autobusy w taborze MPK. Z czasem będzie ich jeszcze więcej
Pięć fabrycznie nowych miejskich autobusów przegubowych marki Solaris Urbino, zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG), trafiło dzisiaj do MPK w Radomiu. Miesiąc przed planowanym terminem przewidzianym w umowie, dlatego wyjadą na ulice już w najbliższy weekend.
Solarisy Urbino, najnowszej, IV generacji, mierzą 18 m i pomieszczą 155 pasażerów, w tym 45 na miejscach siedzących. Są niskopodłogowe, z czworgiem drzwi, klimatyzacją oraz dodatkowymi urządzeniami grzewczymi, zasilanymi sprężonym gazem ziemnym CNG. Wyposażenie obejmuje także m.in.: cztery podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, wyświetlacze LED i LCD, nagłośnienie do zapowiedzi kolejnych przystanków, monitoring, system liczenia pasażerów oraz kasowniki dotykowe, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego.
Autobusy zostały pozyskane od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing
w drodze 10-letniego leasingu operacyjnego, z opcją wykupu za 1 proc. wartości netto przedmiotu leasingu. Wartość kontraktu wynosi ponad 8 mln 268 tys. zł.
- Systematycznie kupujemy nowe autobusy, bo chcemy, by komunikacja publiczna w Radomiu była nowoczesna, bezpieczna, a przede wszystkim ekologiczna. Podążamy tą samą drogą co duże europejskie miasta i jestem przekonany, że to się nam wszystkim opłaci - uważa prezydent Radosław Witkowski.
Łącznie w tym roku flotę MPK zasiliło 14 nowych autobusów. W lipcu MPK otrzymało dziewięć autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, zakupionych przez miejską spółkę w ramach projektu unijnego.
Będą kolejne autobusy na gaz i elektryczne
MPK zapowiada, że to jeszcze nie koniec zmian w taborze. Sukcesywna wymiana taboru MPK zakłada pozyskiwanie następnych autobusów zarówno komfortowych, jak i proekologicznych.
W przyszłym roku spółka zamierza wyleasingować pięć kolejnych nowych gazowych przegubowców, zaś w roku 2023 na ulice Radomia powinno wyjechać sześć autobusów 18-metrowych z napędem elektrycznym - Ich zakup planujemy w ramach Programu Priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (Faza I), organizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na ten cel MPK otrzyma z NFOŚiGW ponad 12 mln 622 tys. zł dotacji oraz 5 tys. 237 500 zł pożyczki - wylicza prezes MPK Krzysztof Zalibowski.
Złożone w styczniu br. wnioski zakładały zakup 11 autobusów elektrycznych 18-metrowych wraz z infrastrukturą do obsługi linii nr 7, jednak z powodu zmiany przez Fundusz zasad programu, możliwe było uzyskanie wsparcia na zakup sześciu pojazdów, trzech podwójnych ładowarek zajezdniowych oraz budowę stacji ładowania pantografowego.
Podpisanie stosownych umów pomiędzy NFOŚiGW, a MPK spodziewane jest w połowie listopada.
kat, bdb