Ponad 300 torebek na wystawie w Muzeum im. Jacka Malczewskiego

18 lutego 2021

Pompadurki, reticule, gobelinowe, koralikowe, żakardowe, kolczugowe – torebki w tych stylach, a także wielu innych zobaczymy na najnowszej wystawie w Muzeum im. Jacka Malczewskiego. „Historie w torebkach zaklęte” można oglądać od piątku, 19 lutego.

 

 

Łącznie zaprezentowanych zostanie ponad 300 torebek pochodzących od początku XIX do XX wieku. - Pokażemy torebki typu: pompadurki, reticule, torebki z dalekowschodnimi motywami z lat 20., gobelinowe, koralikowe, żakardowe, Art. Deco z płytek siatkowych i kolczugowe oraz cały szereg innych cieszących oko, pięknych, często ręcznie wykonanych wyrobów noszonych przez kobiety na przestrzeni ponad dwustu lat - zapowiada kuratorka wystawy Ilona Pulnar-Ferdjani.

Oprócz historycznych torebek europejskich zaprezentowane będą również torebki z różnych stron świata: Afryki, Azji, Australii i Oceanii, Ameryki Północnej i Południowej.  Eksponaty pochodzą z wielu polskich muzeów.

Płaska na łańcuszku

Najstarsza prezentowana torebka pochodzi z 1835 roku ze zbiorów Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. - Jest to płaska torebka na łańcuszku w metalowej oprawie w kolorze złota. Cała powierzchnia korpusu pokryta haftem z drobnych koralików. Na awersie są motywy roślinno- kwiatowe, natomiast na rewersie napis: „NA PAMIĄTKĘ W. T. S. OD D. S. 1835” wpisany w romb
w otoczeniu drobnych kwiatów - opisuje Katarzyna Jendrzejczyk, druga z kuratorek wystawy. 

Torebki paciorkowe są charakterystyczne dla okresu biedermajer, były wykonywane przez kobiety własnoręcznie, przy wykorzystaniu wzorników dostępnych w magazynach mód.  

Warto także zwrócić uwagę na dwie torebki pochodzące z Amsterdamu. Pierwsza z nich wykonana
z niebieskiego materiału, której metalowa oprawa w centralnej części pokryta została scenką rodzajową zaczerpniętą z obrazów XVII-wiecznego holenderskiego malarza Adriana van Ostade pt. "Rozmowy przy kominku". Scenka ukazuje dwóch mężczyzn i kobietę siedzących przed kominkiem. Po ich prawej stronie widoczna sylwetka psa - mówiąca o przyjaźni i cnotliwości żony oraz patynka symbolizująca obecność Boga w tym domostwie. Natomiast oprawa drugiej torebki ozdobiona została sceną nawiązującą do słynnego obrazu "Nocna straż" Rembrandta.

Jak średniowieczne zbroje

Pod koniec XIX wieku pojawiły się srebrne torebki tzw. pancerzowe, które w swym splocie naśladowały średniowieczne zbroje. Miały wydłużone kształty i ozdobne uchwyty, częstokroć grawerowane akantem lub monogramem. Torebki świetnie układały się podczas każdego ruchu podkreślając dynamikę sylwetki przez co były niezwykle atrakcyjne i stały się niemal elementem biżuterii.

Ciekawymi torebkami prezentowanymi na wystawie są wykonane przez uchodźców z Afryki Subsaharyjskiej powstałe w ramach projektu Uchodźca ScArt – Sztuka uchodźców w 2011 roku humanitarnego przedsięwzięcia pod patronatem Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw Uchodźców (UNHCR), realizowanego w Rzymie od 2011 roku, pod egidą Spiral Foundation Onlus. Nazwa ScArt (ScART, SCART). Przedmioty te w całości powstały z przetworzonych skrawków materiału.

Odrębną grupą torebek są pochodzące z różnych stron świata. Bardzo ciekawe i różnorodne są torby afrykańskie, np. te z Afryki Północnej – krajów Maghrebu z naturalnej garbowanej skóry dobrej jakości, szyte ręcznie w małych pracowniach, często tłoczone.

Torebki pochodzące z Afryki Środkowej i Wschodniej wykonane są ze skóry, niekiedy zdobione elementami metalowymi, włosiem, koralikami, muszelkami, fragmentami plastiku czy malowaniem. Czasem głównym materiałem torebki jest trawa lub tykwa.

Torebka do stroju

Dopełnieniem ekspozycji będą stroje damskie adekwatne do czasu wykonania torebek oraz malarstwo z wizerunkami kobiecymi. Widzowie będą mogli podziwiać dzieła m.in. takich artystów jak: Alfons Karpiński, Józef Simmler Wojciech Weiss, Leopold Horowitz, Stanisław Bergman, Henryk Czarnecki, Stefan Żechowski.

Uzupełnieniem całości są stroje z kultur pozaeuropejskich, m. in. tradycyjne kimono ślubne panny młodej, zwane uchikake. - Jest ono długie i niezwykle bogato zdobione. Prezentowane na wystawie jedwabny strój ślubny pochodzi z Chiba (półwysep Boso), z II połowy XX wieku i jest przykładem japońskiego artyzmu w zdobnictwie tkanin. Elementem tradycyjnego stroju stanowiły torebeczki na planie kwadratu ściągane u góry sznureczkiem - .

Wernisaż wystawy zaplanowany został na 19 lutego o godz. 17. Lista zapisów na wernisaż została już zamknięta, ale muzeum zaprasza na kuratorskie oprowadzanie po ekspozycji w niedzielę, 21 lutego o godz. 12. Tu również obowiązują zapisy pod numerem telefonu: 48 362 56 94.

Wystawa będzie dostępna do końca czerwca.

bdb, kat

Fot, Muzeum im. Jacka Malczewskiego Radom

 

Tags