Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę, 18 stycznia, o godz. 14 na otwarcie nowych wystaw w Muzeum Rzeźby Współczesnej, Galerii „Oranżeria” oraz uroczystą inaugurację rzeźby w parku.
Nowa rzeźba w orońskim parku
Pierwsza z nich to "Pierwiastki performatywne w twórczości pracowników Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu". Ekspozycja est próbą uchwycenia i ukazania w różnych aspektach pierwiastka performatywnego w twórczości pracowników Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego UAP. Performatywność najwyraźniej przejawia się w dziełach z pogranicza performansu i rzeźby, które cechuje szczególne uwrażliwienie na związek działania z powstałym lub wykorzystanym obiektem. Oszczędne formalnie prace , operujące uproszczoną a przez to uniwersalną symboliką zapraszają widza do odkrywania dialogu, który tworzy się pomiędzy poszczególnymi realizacjami. W ten sposób wystawa, działając na widza jako całość sama nabiera cech performatywności.
Poszukiwania struktura bieli
Druga wystawa (Galeria "Oranżeria) nosi tytuł "Struktura bieli" i zawiera prace Janusza Janczego. Artysta od kilku lat rozwija koncepcję pasażu pomiędzy „formalistycznym zwrotem" a elementami natury, nasyconymi romantycznymi treściami i zmysłowością. Wystawa przygotowana specjalnie do przestrzeni Oranżerii jest efektem poszukiwań artysty z ostatnich kilku lat. Instalacja składa się z zestawu białych geometrycznych obiektów z PCV połączonych z artefaktami naturalnego pochodzenia. Janusz Janczy jest absolwentem krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz Akademie der Bildenden Künste w Norymberdze.
Rzeźby w orońskim parku
W orońskim Parku Rzeźby pojawiły się jesienią dwie nowe prace. Pierwsza, multimedialna instalacja Antypody (2019) Joanny Krzysztoń i Grzegorza Rogali wykonana przy współudziale fundacji Wspólnota Gdańska, pozwala zajrzeć nam na drugą stronę globu. Druga rzeźba – pięknie połyskująca wśród drzew różnymi kolorami Królowa (2013) Maurycego Gomulickiego, który określa się artystą przyjemności, będzie uprzyjemniać zwiedzającym czas przez kilka lat dzięki firmie Mercedes Benz.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zamówiło także specjalnie do parku rzeźbę Marleny Kudlickiej velevet mind marble thoughts. "Myślałam o formie rzeźbiarskiej, jako otwartej komunikacji a zwłaszcza jako o/geometrii komunikacji/opartej na/niedopowiedzeniach/szczątkach niedokończonych zdań/błędnego zrozumienia kontekstu zdania/jak taki procent nieścisłości buduje inne znaczenia i wyobrażenia" – mówi o swojej rzeźbie Marlena Kudlicka.
Fot. Materiały prasowe/CRP Orońsko