• wiadomości
  • wydarzenia
  • kultura
  • rozrywka

Szkoła po pandemii. Jak pomóc uczniom i nauczycielom?

7 czerwca 2021

Jak pandemia wpłynęła na uczniów i ich rodziców? Jak zmieniła pracę nauczycieli? Odpowiedzi na te pytania ma dać badanie, które w najbliższych dniach zostanie przeprowadzone we wszystkich radomskich szkołach. Ankiety przygotowali pracownicy naukowi Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego.

 

Wiceprezydent Kalinowska: przygotujemy rekomendacje dla nauczycieli

 

- Wyniki ankiet zostaną opracowane w czasie wakacji. Na ich podstawie będą przygotowane konkretne rekomendacje, które we wrześniu trafią do radomskich poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zostaną one wykorzystane w pracy z uczniami, którzy czas pandemii znieśli źle i po długim okresie nauki zdalnej mają problem z zaadaptowaniem się w warunkach szkolnych - wyjaśnia wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.

Małgorzata Gumińska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Radomiu przekonuje, że ostatni rok zaburzył kontakty rówieśnicze między uczniami, ale także uczniami i nauczycielami.

- Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne uczniów jest uzależnione od prawidłowych kontaktów z rówieśnikami. Te kontakty przez ponad 12 miesięcy były mocno utrudnione. Bo nauczanie zdalne i nauczanie hybrydowe, to było zupełnie nowe doświadczenie - mówi dyrektor Gumińska. Jej zdaniem, trzeba koniecznie dowiedzieć się, jak nauczyciele i zarządzający oświatą, czyli dyrektorzy, oceniają czas pandemii i funkcjonowanie po tym okresie.

Badaniem będą objęci uczniowie klas od piątej klasy szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, a także nauczyciele i dyrektorzy placówek. – Mam nadzieję, że badania, które będziemy realizować przyczynią się do lepszej organizacji. Jesteśmy nastawieni na pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla wszystkich grup. Mamy świadomość, że problemów będzie dużo i będziemy z tego wychodzić latami – podkreśla prorektor ds. dydaktycznych i studenckich UTH, prof. Elżbieta Sałata, która jest autorką ankiet razem z dr Marią Gagacką. - Interesuje nas skala problemów, ich dynamika. Badania, które robiłyśmy m.in. wśród studentów pokazują, jaka jest skala, ale umknęła nam kwestia nauczycieli. A efektywne wsparcie uczniów będzie możliwe, kiedy pomożemy także nauczycielom, pochylimy się nad ich problemami nie tylko psychicznymi, ale i metodycznymi. Bo wtedy łatwiej będą mogli zauważać symptomy problemy u uczniów i je rozwiązywać często z marszu, bez wysyłania ich do poradni - uważa dr Gagacka.

Ankiety trafią do szkół już w tym tygodniu.

kat, bdb

Tags