Festiwal Wielkanocny Ludwiga van Beethovena. Zagra międzynarodowy kwartet

30 marca 2012
Drugi już koncert w ramach XVI Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena odbędzie się w Radomiu. W poniedziałek (2 kwietnia ) o godz. 18 w Sali Koncertowej im. Krzysztofa Pendereckiego w Zespole Szkół Muzycznych wystapią: Michel Lethiec – klarnet, Kaja Danczowska – skrzypce, Edgar Moreau – wiolonczela, Yeol Eum Son – fortepian.


 

Edgar Moreau Jak zapewniają organizatorzy, koncert jest wydarzeniem niebanalnym z kilku powodów. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć kwartet w niezwykłym, międzynarodowym składzie. Zagrają Michel Lethiec, klarnecista z Francji uznawany za największą indywidualność tego instrumentu na świecie, Kaja Danczowska, wybitna polska  skrzypaczka, laureatka wielu polskich i międzynarodowych konkursów, pedagog i juror na konkursach skrzypcowych, 17-letni Francuz Edgar Moreau (wiolonczela), który zdobył m. in. II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie im. P. Czajkowskiego w Moskwie w 2011 r., Yeol Eum Son, pianistka pochodząca z Korei Południowej, która wygrała wiele prestiżowych konkursów pianistycznych.

Kaja Danczowska Program koncertu zawiera utwory  wymagające niezwykłej techniki i umiejętności muzycznych. Melomani będą mieli okazję usłyszeć "Historię żołnierza na klarnet, skrzypce i fortepian" Igora Strawińskiego, II Trio fortepianowe e-moll, op. 67 Dymitra Szostakowicza i "Kwartet na koniec czasu" Oliviera Messiaena.

"Historia żołnierza" skomponowana przez Igora Strawińskiego w 1918 roku to pełna ekspresji, baśniowa opowieść o żołnierzu, który ulega podszeptom diabła, by zostać bogaczem i zamienia swe skrzypce na złoto. Utwór został skomponowany pod koniec I wojny światowej i nawiązywał do tradycji dawnych wędrownych teatrów. Strawiński bawi się konwencjami rozśmieszając słuchaczy, a zarazem strasząc ich - są tu obecne groteska i dowcip, które czasem stają się groźne i złowrogie. Pomysł na "Historię Żołnierza" Strawiński zaczerpnął ze zbioru bajek Aleksandra Afanasiewa-  tytułowy żołnierz zawierając układ z diabłem sprzedaje mu nie tylko swoje skrzypce, ale i swoją duszę.

Michel Lethiec "Kwartet na koniec czasu" Oliviera Messiaena jest utworem niezwykłym. To swoisty przykład postrzegania zjawisk wizualnych uchem. U podstaw dzieła Messiaena leży chęć uwolnienia się od mechanizmu czasu i rytmu wyznaczających doczesność, a określanych  przez tykanie zegara, batutę dyrygenta. Kompozytor przybliża w Kwartecie na koniec czasu pojęcie wieczności. Wykorzystuje tu dźwięki naśladujące śpiew ptaków nieznających regularnego rytmu, wolnych od konwencji. Messiaen interesował się powiązaniami barw i dźwięków oraz skojarzeniami dźwiękowo-kolorystycznymi tworząc swoiste połączenie malarstwa i muzyki. Kompozytora można nazwać malarzem muzycznym. Jego kreacje "malarskie" dotyczą sfery kolorystyczno-formalnej i symbolicznej, odzwierciedlają swoistego rodzaju uczucia, wrażenia i nastroje. Inspiracją do napisania utworu miał być zachód słońca oglądany przez Messiaena z okien obozu jenieckiego w Zgorzelcu, w którym przebywał podczas okupacji niemieckiej. Kwartet składa się z ośmiu części i nie jest to wybór przypadkowy. Siedem to liczba doskonała - przez sześć dni Bóg stworzył świat, siódmego dnia odpoczywał, a ósmy dzień to przedłużenie tego odpoczynku, niezakłócony spokój, wieczność.

Yeol Eum Son Trzecim utworem, który melomani usłyszą podczas poniedziałkowego koncertu, jest II Trio fortepianowe e-moll, op. 67 Dymitra Szostakowicza, które należy do najciekawszych form w muzyce kameralnej. Skrzypce, wiolonczela i fortepian doskonale się wzajemnie uzupełniają, co daje niezwykły efekt. Korzenie tej formy muzycznej sięgają baroku. Jednym z najważniejszych kompozytorów tego gatunku był Beethoven.

Koncert zorganizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena. Bilety do nabycia w kasie Radomskiej Orkiestry Kameralnej (normalny: 40 zł, ulgowy 30 zł.), ul. Żeromskiego 53, tel. 48 3620444, 48 3602480, w dniu koncertu w szkole muzycznej na trzy godziny przed koncertem.

 

(kat)