Ekspresowa „dwunastka” dopiero po 2013 roku

14 sierpnia 2012

Budowa drogi S12 na odcinku Sulejów- Radom - Puławy - Kurów może się rozpocząć po roku 2013 - wynika z informacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa, która dotarła do stowarzyszenia Radomskie Inwestycje. Powód jak zawsze ten sam: brak pieniędzy.



 

Tak ma przebiegać ekspresowa Stowarzyszenie zapytało w resorcie o stan prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej S12. Rzecznik ministerstwa Maciej Karpiński nie pozostawia w swej odpowiedzi złudzeń i wyjaśnia, że Przyjęty przez Radę Ministrów  25 stycznia 2011 r. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 - 2015: "musiał zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa", dlatego inwestycja została podzielona na cztery zadania, w tym znalazł się odcinek Sulejów – Radom – Puławy – Kurów". Zarówno ten, jak i pozostałe trzy: "z uwagi na aktualny stan prac przygotowawczych, zostały ujęte w ramach Programu w załączniku nr 2, zawierającym inwestycje, których realizacja zostanie rozpoczęta po roku 2013. Dla zadań z załącznika Nr 2, w chwili tworzenia Programu zapewnienie finansowania ich realizacji było niemożliwe". Rzecznik dodaje też, że obecnie:"przygotowywana jest niezbędna dokumentacja techniczna oraz uzyskiwane będą wszelkie uzgodnienia i pozwolenia wymagane przepisami prawa. Aktualnie dla odc. drogi ekspresowej S-12 na terenie województwa łódzkiego i mazowieckiego przygotowywane są materiały do Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowego (STEŚ), w którym w sposób kompleksowy zostaną opisane warunki ekonomiczne, społeczne, środowiskowe i techniczne realizacji inwestycji. Należy podkreślić, że STEŚ jest bazą dla wszystkich późniejszych opracowań projektowych. Zawiera analizy wariantów inwestycji, przewidywanego ruchu, raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, wyniki spotkań informacyjnych ze społeczeństwem, część techniczną, analizę ekonomiczną itp."

Maciej Karpiński zaznacza również, że: "Program zostanie zaktualizowany w momencie, kiedy ostatecznie znane będą poziomy finansowania infrastruktury drogowej dostępne dla Polski w Wieloletnich Ramach Finansowych
Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020 oraz urealnione będą prognozy makroekonomiczne. Pozwoli to na precyzyjne określenie potrzeb finansowych (w tym udział środków krajowych) dla zakresu rzeczowego Programu realizowanego w kolejnych latach". 

 

(kat)