Trzy wystawy w Orońsku

7 marca 2014
Trzy wsytawy jednego dnia otwiera tradycyjnie już Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W sobotę o godz. 14 odbędą się wernisaże "Ecce animalia RFIK Marzec 2014", "Nad pięknem mądrem Dunajem (wizualnie)" i "Balast – konfiguracje".




 

Angela Singrer Pierwsza to międzynarodowa wystawa zbiorowa poświęcona zwierzęcej podmiotowościi indywidualności oraz relacjom między ludźmi a zwierzętami.Zwierzę funkcjonowało w sztuce zawsze, począwszy od prehistorycznych malowideł naskalnych i figurek z brązu. Jest więc jednym z pierwszych tematów w historii sztuki. Obecnie mówi się o tzw. zwrocie zwierzęcym w sztuce, a także szerzej w kulturze i społeczeństwie, niekiedy wiązanym z pojęciem posthumanizmu. Można zaobserwować nowe podejście do zwierząt w sztuce, mające genezę w latach 70. XX w., przejawiające się m.in. większą ilością wizerunków zwierząt i nowymi formami obecności zwierząt w sztuce.

Na ekspozycji "Nad pięknem mądrem Dunajem (wizualnie)" Wiktor Gajda zaprezentuje rzeźby, obiekty i prace malarskie zrealizowane w różnych okresach twórczości.  Artysta rzeźbi torsy, grupy figuralne (wątki mitologiczne i sakralne), portrety znanych osobistości, charakteryzujące się specyficznym dla niego typem deformacji, o formie ekspresyjnej i fantastycznej. Rzeźby Gajdy charakteryzuje pewna konwencja przedstawiania ludzi, przywodząca na myśl witkacowską, obsesyjną wizje sztuki jako zamierzonej i przemyślanej, surrealistycznej metafory. Ujęcia figury ludzkiej o często kapryśnych, niezgodnych z prawami anatomii kształtach wyrażają napięcie wewnętrzne. Pracom rysunkowym, rzeźbom oraz ostatnim obiektom w drewnie towarzyszy zawsze element specyficznego, sarkastycznego humoru.

O swojej wystawie "Balast – konfiguracje", jej autor Krzysztof Rozpondek, pisze tak:"W ceramice odnalazłem pole do eksperymentu i kreacji. Fascynuje mnie zarówno materiał jak i proces towarzyszący jego obróbce. To glina z jej właściwościami, bogactwem struktur czy podatnością na kształtowanie, determinuje rozwiązania formalne. Poszukuję harmonii między istotą tworzywa, sposobem kształtowania, barwienia i wypalania, a tym samym między bryłą i jej powierzchnią. Wszystkie moje realizacje ceramiczne to mniej lub bardziej syntetyczne formy o mocno unerwionej tkance. W zasadzie są kompozycjami abstrakcyjnymi. Jednocześnie stanowią wynik obserwacji natury i są wyrazem szacunku dla panującej w niej logiki".

Wystawa w Galerii Kaplica w Orońsku ma być jednym z wydarzeń stanowiących podsumowanie dwudziestopięcioletniej aktywności artystycznej Gajdy. Jej tytuł nawiązuje do rozpoczętego w 2009 r. projektu, który nosi nazwę "Balast".

 

(kat)