Reklama niezgodna z prawem? Legalizuj!

25 marca 2014
MZDiK zaczyna walkę z nielegalnie ustawionymi tablicami reklamowymi. Jeśli ktoś nie chce narazić się na dotkliwe konsekwencje finansowe, ma jeszcze czas, by banery zalegalizować.



 

Na ustawienie tablic reklamowych trzeba mieć zgodę zarządcy drógWiosenny przegląd ulic w mieście pod tym kątem tablic zacznie się 3 kwietnia..

- Ustawa o drogach publicznych nie pozostawia żadnych wątpliwości: zezwolenia na zajęcie pasa drogowego wydaje zarządca drogi. A zamontowanie dużej tablicy czy nawet czasowe ustawienie niewielkiej planszy reklamowej jest niczym innym, jak właśnie zajęciem części pasa. Przedsiębiorca, który chce umieścić na ulicy swoją reklamę, musi zatem uzyskać naszą zgodę. Takie zezwolenia wydajemy w imieniu prezydenta Radomia, który jest zarządcą wszystkich dróg publicznych w obrębie miasta, bez względu na ich kategorię - wyjaśnia rzecznik MZDiK Dariusz Dębski.

Formalnosci sa proste. - Wystarczy wypełnić wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego pod reklamy. Wzór  jest dostępny na naszej stronie internetowej pod adresem www.mzdik.pl, w zakładce Pliki do pobrania. Można go samodzielnie wydrukować i wypełnić w domu. Jeśli przedsiębiorca chce ustawić na chodniku lub trawniku tylko niewielką tablicę zwaną potocznie "potykaczem", do wniosku należy dołączyć mapkę sytuacyjną w skali 1:500 danego odcinka ulicy z zaznaczonym miejscem umieszczenia reklamy oraz jej wymiarami. Potrzebna jest również opinia dotycząca lokalizacji reklamy pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego - taką opinię wydaje nasz dział inżynierii ruchu. Wniosek wraz z załącznikami należy dostarczyć do naszego sekretariatu,przy ul. Traugutta 30/30A (pokój 25) - tłumaczy rezcznik.

Jeśli wniosek dotyczy większej reklamy, o masywnej konstrukcji, montowanej na stałe, np. na pasie między jezdniami, sama mapka i opinia działu inżynierii ruchu nie wystarczą. - Po uzyskaniu naszej zgody na dysponowanie terenem przedsiębiorca musi jeszcze zgłosić się do Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego. To on podejmuje decyzję, czy ustawienie tablicy wymaga uzyskania osobnego pozwolenia zgodnie z Prawem budowlanym, czy też podlega tylko zgłoszeniu. Formalności te należy załatwiać co najmniej na 30 dni przed planowanym montażem tablicy - dodaje Dębski.

Za umieszczenie w pasie drogowym reklamy pobierane są stosowne opłaty. Stawki zależą od kategorii drogi. Ustawienie tablicy reklamowej o powierzchni 1 m kw na drodze krajowej to koszt 2,70 zł za każdy dzień. W przypadku drogi wojewódzkiej stawka wynosi 2,50 zł, drogi powiatowej - 1,90 zł, a gminnej - 1,50 zł. Jeśli reklama jest podświetlana, opłata jest o 30 proc. wyższa, natomiast za ustawienie reklamy typu LED MZDiK pobiera dwukrotność podstawowej stawki. Opłata za umieszczenie reklamy dwustronnej również jest liczona podwójnie.

Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Kary takie wymierza się w drodze decyzji administracyjnych.

 

(kat)