Szybciej do Warszawy w 2020 roku?

31 marca 2014
- Mamy już nie etapowanie, ale fazowanie inwestycji i ogromne opóźnienia przy modernizacji trasy kolejowej do Warszawy – ostrzegają radomscy parlamentarzyści PiS i przypominają, że szybciej do stolicy mieliśmy jeździć jeszcze w ubiegłym roku.


 

Szybka podróż coraz bardziej się oddalaPoseł Marek Suski przedstawił dziś dziennikarzom odpowiedź na interpelację, jaka złożył w Sejmie w sprawie przebudowy kolejowej ósemki. Jak pisze Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju: „ Obecnie zakładany termin projektu  POIiŚ (czyli Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – przyp. autorka) (… ) to III kwartał 2017 roku. (…) Aktualnie rozważany jest etap fazowania inwestycji, tj. realizacji części zadań W PO IŚ 2007 – 2013, zaś etapu II – w POIiŚ 2014 – 2020.” Na pytanie posła Suskiego, kiedy planuje się zakończenie projektu, ministerstwo odpowiada: „Zgodnie z deklaracją spółki PKP PLK SA termin zakończenia ww. inwestycji to IV kwartał 2019 r”.

 

- A posłowie PO mówili nam, że w 2013 r. będziemy jeździć do Warszawy w 53 minut – podkreśla poseł Suski przestrzegając, że takie opóźnienie może spowodować utratę unijnych pieniędzy na realizację tego projektu. Podobnie uważa poseł Zbigniew Kuźmiuk. –  Jeśli rzeczywiście Komisja Europejska przystanie na przesunięcie środków, to tylko wtedy, gdy etap z Warki do Radomia zostanie podzielony na fazy. Dziwi nas tak ogromne opóźnienie. Przecież odcinek z Warki do Radomia jest nieskomplikowany – mówi poseł. Uważa, że ta sytuacja to ogromne klęska zarówno PKP, jak i polityków PO. – Przekonywali, że straszymy jakąś czarną wizją. Ze smutkiem stwierdzamy, że linia nr 8 może być niegotowa do końca 2019 r.  To odpowiedzialność polityczna. Posłowie Platformy powinni bardziej interesować się ta inwestycją – podkreśla Kuźmiuk.

 

2- Mówiono nam, że modernizacja zostaje przesunięta, bo w pierwszej kolejności buduje się drogi na Euro 2012. Co usłyszymy teraz? Że jesteśmy zmuszeni czekać, bo będzie olimpiada zimowa w Zakopanem? – pyta senator Wojciech Skurkiewicz.

 

- PO szła do wyborów z hasłem :”Nie robimy polityki. Budujemy mosty”. Niech Po nie robi PR-u, tylko buduje kolej” – apeluje Marek Suski.
Poseł PO Radosław Witkowski nie chce komentować odpowiedzi na interpelacje poselską. – Zechcemy, by do harmonogramu, który przedstawił w końcu 2012 r. minister Massel, odniosły się teraz PKP PLK. Być może został ono oszacowaniu na nowo, zaktualizowany. Natomiast jeśli środki zostaną przeniesione z poprzedniej perspektywy finansowej do nowej, to tylko dobrze – ocenia.

 

Bożena Dobrzyńska