List. Chcemy pospiesznego pociągu do Warszawy!

31 marca 2014
Setki radomian dojeżdża codziennie do pracy do Warszawy. Chcą, by prezydent pomógł im przywrócić połączenie pospieszne ze stolicą. Napisali do Andrzeja Kosztowniaka list.




 

Aby zająć miejsce, trzeba przychodzić bardzo wcześniePiszą: "Radom, drugie co do wielkości miasto w województwie mazowieckim, jako jedyne na Mazowszu nie posiada połączenia pośpiesznego dla tysięcy ludzi dojeżdżających codziennie do pracy w stolicy. W odczuciu naszym, ludzi codziennie spędzających po 5 - 6 godzin w pociągach, Radom pozostaje białą plamą na mapie połączeń pośpiesznych, które omijają nasze miasto i kierowane są na inne części województwa. Teoretycznie pierwszy pociąg pośpieszny spółki Intercity odjeżdża z Radomia o godz. 4.46, jest to pociąg TLK NOSAL, jednak jest to pociąg z Zakopanego, wiecznie opóźniony, który codziennie kursuje tylko w wakacje, a poza tym okresem tylko w poniedziałki! z czasem jazdy 2,5 h!. Pierwszy codzienny pociąg Spółki Intercity TLK NIDA w relacji Kielce – Warszawa przez Dęblin odjeżdża z Radomia o godzinie 7.24! - przyjazd do Warszawy 9.34!. O godzinie 7.24 to 90 proc. osób musi być już w pracy. Pytamy, dla kogo jest ten pociąg?. Jeździ on pusty i pewnie pierwszy zostanie zlikwidowany przy najbliższej nadarzającej się okazji. Problem ten dotyczy również Szydłowca, czy też części województwa świętokrzyskiego min. Skarżyska Kamiennej, z którego to miasta ludzie też dojeżdżają codziennie do pracy w Warszawie.

 

Poniżej przedstawiamy przykłady połączeń pośpiesznych TLK spółki Intercity innych miast wojewódzkich i miejscowości z terenu Mazowsza, z których ludzie codziennie dojeżdżają do pracy w stolicy:
Lublin 4.25 - Puławy 4.59 – Dęblin 5.14 - Pilawa 5.48 - Warszawa 6.59
Lublin 5.25 - Puławy 6.00 – Dęblin 6.17 - Pilawa 6.49 - Warszawa 7.53
Lublin 6.25 - Puławy 7.00 – Dęblin 7.17 - Warszawa 8.33
Powrót: odjazdy z Warszawy; 15.11, 16.44, 17.54.
Łódź odjazdy : 4.14, 4.44, 5.07, 5.36, 5.53, 6.36, 7.22 przez Skierniewice, Żyrardów.
Powrót odjazdy z Warszawy: 15.16, 16.01, 16.21, 16.41, 17.01, 17.06, 17.21, 17.51,18.36 przez Skierniewice, Żyrardów
Siedlce odjazd: 4.24 – Warszawa przyjazd 5.40 przez Mińsk Mazowiecki
Siedlce odjazd: 7.11 – Warszawa przyjazd 8.00 przez Mińsk Mazowiecki
Powrót: Warszawa odjazd: 16.15 – Siedlce przyjazd 17.17 przez Mińsk Mazowiecki
Warszawa odjazd: 18.23 – Siedlce przyjazd 19.22 przez Mińsk Mazowiecki
Małkinia 5.18 – Tłuszcz 6.03 – Warszawa 7.01
Małkinia 6.42 – Tłuszcz 7.32 – Warszawa 8.42
Powrót: Warszawa odjazd 15.17, 17.11, 18.37.

Ponadto dwa pociągi poranne i trzy powrotne mają ludzie dojeżdżający z Kutna, Łowicza i Sochaczewa.

 

Tylko nie z Radomia 

Jak pokazują powyższe przykłady z takich miejscowości jak Dęblin, Pilawa, Siedlce, Mińsk Mazowiecki, Małkinia, Tłuszcz, Skierniewice, Żyrardów, Łowicz, Sochaczew, które są o wiele mniejsze niż Radom i z których również kursują pociągi Kolei Mazowieckich utrzymywane są regularne połączenia pośpieszne pociągów TLK w szczycie przewozowym przez Spółkę Intercity. Radom jest jedynym takim miastem, które takich połączeń NIE POSIADA! Skazany jest na połączenia Kolei Mazowieckich z czasem jazdy 2,5 – 3h.! Z całym szacunkiem, ale składy Kolei Mazowieckich nie są przystosowane do podróżowania 5 - 6 h dziennie. Nabawić się można tylko zwyrodnienia, urazu kręgosłupa czy żylaków, czego sami dojeżdżający od lat doświadczamy.

 

Przyspieszony z nazwy

Tak prowadzona polityka transportowa jest karygodna i podwyższa zapaść cywilizacyjną Radomia w odniesieniu do pozostałych miejscowości na Mazowszu i województw ościennych. Tylko zdecydowane i szybkie działania mogą powstrzymać postępującą zapaść, marginalizację Radomia i nieludzkie traktowanie jego mieszkańców, pozostawiając ich bez żadnej alternatywy dojazdu do pracy i zmuszania do korzystania z usług Kolei Mazowieckich. Istotnym i ważnym aspektem jest fakt, iż nie wszystkich stać na kupowanie dwóch biletów miesięcznych, które odpowiednio kosztują 420 zł na Koleje Mazowieckie i 480 zł na pociągi spółki Intercity. Obecny rozkład jazdy, w którym brak jest połączenia pośpiesznego spółki Intercity do Warszawy w szczycie porannym i uruchamianie tylko powrotnego połączenia ze stolicy o godzinie 16.00 powoduje, że 90 proc. dojeżdżających decyduje się na zakup biletu na pociągi Kolei Mazowieckich, gdyż zwyczajnie nie ma innego wyboru. Dochodzi do takich absurdalnych sytuacji, że na pociąg Kolei Mazowieckich RADOMIAK, który z Radomia odjeżdża obecnie o godzinie 5.15 trzeba przychodzić przed godziną 5.00 by zająć miejsce. Dodam, że jest to pociąg przyspieszony, ale tylko z nazwy, bo zanim dotrze do stolicy zatrzymuje się w 10 miejscowościach! z czasem jazdy minimum 2,5 h, bo nigdy planowo nie przyjeżdża.

 

W prezydencie nadzieja

Zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o skuteczną interwencję w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju oraz Spółce Intercity w celu przywrócenia połączeń pośpiesznych TLK spółki Intercity lub przesunięcia pociągów dla radomian na szczyt poranny do Warszawy i popołudniowy ze stolicy Polski w relacji Kielce – Warszawa – Kielce przez Radom, tak by można było dojechać do Warszawy na godzinę 7. 00 i 8. 00 i wrócić pociągiem Intercity wyjeżdżającym z Warszawy po godzinie 15. 00 i 16. 00. Z uwagi na planowaną modernizację linii nr 8 i możliwe rozpoczęcie robót budowlanych w tym roku, które potrwają przecież kilka lat, jedyną alternatywą jest uruchomienie pociągów pośpiesznych do Warszawy przez Pionki, Dęblin, Pilawę z czasem jazdy 2 godzin, co jest możliwe i jak pokazuje przykład jedynego połączenia pośpiesznego w szczycie przewozowym, pociągu NIDA odjazd z Warszawy o godz. 16.00 przyjazd do Radomia o godz. 18.00 w pełni wykonalne. Przywrócenie takich połączeń w znaczący sposób skróci czas przejazdu i podniesie komfort podróży dla ludzi codziennie dojeżdżających do pracy w Warszawie".

 

Śródtytuły od redakcji

 

Czytaj kiedy szybciej do Warszawy?