Ceny ofertowe mieszkań wystawionych do sprzedaży na rynku wtórnym we wrześniu wciąż pozostają stabilne. Zasługujące na odnotowanie, ponad 1-proce. zmiany stawek nastąpiły w 6 z 18 miast analizowanych przez serwis Morizon.pl. Najbardziej – o 2,3 proc. – wzrosła średnia cena ofertowa w Łodzi; najbardziej – o 2,1 proc. – spadły ceny w Białymstoku i Gorzowie Wielkopolskim.

Wysoka podaż mieszkań na rynku pierwotnym stanowiąca dużą konkurencję dla ofert z rynku wtórnego sprawia, że ceny ofertowe lokali "z drugiej ręki" stoją w miejscu, pozostawiając znaczny margines na negocjacje pomiędzy zbywcą a klientem zainteresowanym zawarciem transakcji. We wrześniu – miesiącu, w którym tradycyjnie następuje powakacyjne ożywienie na rynku sprzedaży mieszkań – ceny ofertowe w większości miast tylko nieznacznie różniły się od zanotowanych miesiąc wcześniej. Tylko 6 ośrodków zanotowało w tym czasie wzrosty bądź spadki stawek o więcej niż 1 proc.. Po wakacjach o 1,5 proc. niższe są ceny w Sopocie, a o 2,1 proc. w Białymstoku i Gorzowie Wielkopolskim. O ile w czołowym polskim kurorcie oznacza to dla kupujących oszczędność blisko 150 zł na 1 m2, o tyle w Białymstoku różnica wynosi już niespełna 100 zł, a w Gorzowie Wlkp. tylko 64 zł.
Jednocześnie o 1,3 proc. wzrosła średnia cena ofertowa za mieszkania używane w Kielcach, o 1,7 proc. w Katowicach, a o 2,3 proc. w Łodzi. W wymiarze kwotowym oznacza to wyższe ceny m2 odpowiednio o 54 zł, 67 zł i 84 zł.
W porównaniu z wrześniem ub. roku stawki ofertowe w większości z 18 analizowanych miast są wyższe – średnio o 2,4 proc. Najbardziej wzrosły w Poznaniu (3,8 proc.), Olsztynie (3,8 proc.) i Gdańsku (4,5 proc.). W gronie 6 miast, w których ceny są dziś niższe niż przed rokiem wyróżnia się Białystok i Gorzów Wielkopolski; w stolicy woj. lubuskiego mieszkania są dziś o 3 proc. tańsze niż przed rokiem, a w stolicy Podlasia staniały o 2,8 proc.
Dwójki wciąż najpopularniejsze
Z przeprowadzonej przez serwis Morizon.pl analizy zapytań kierowanych przez osoby poszukujące do właścicieli ofert wynika, że niezmiennie największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania 2-pokojowe. Wśród klientów na zakup mieszkania używanego amatorzy M3 odpowiadają za 39,2 proc. popytu; wśród klientów na lokale z rynku pierwotnego ten odsetek jest nieco niższy – wynosi 38 proc..
Niewiele mniejszym zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszą się mieszkania 3-pokojowe. Z właścicielami takich ofert kontaktuje się prawie 1/3 klientów – zarówno na mieszkania nowe jak i używane.
Trzecim pod względem popularności segmentem rynku mieszkaniowego są kawalerki. Na rynku wtórnym są one przedmiotem zainteresowania 14,2 proc. klientów. Na rynku pierwotnym klienci na lokale 1-pokojowe mają wyraźnie większy udział – odpowiadają za blisko 18 proc. całkowitego popytu.
Mniejszy udział w popycie niż poszukujący kawalerek mają klienci zainteresowani mieszkaniami dużymi, liczącymi 4 lub więcej pokoi. Chęć ich zakupu przejawia 13,8 proc. poszukujących mieszkania na rynku wtórnym i tylko 11,5 proc. amatorów mieszkań nowych.
Badanie preferencji zakupowych zostało przeprowadzone w dniach 1-30 września br. na próbie 5680 klientów poszukujących ofert sprzedaży mieszkań w serwisie Morizon.pl.
Źródło Morizon.pl