Elektroniczna karta zamiast papierowego biletu

18 września 2014

Od najbliższego poniedziałku MZDiK będzie przyjmować wnioski o wydanie kart miejskich. Będą one sukcesywnie zastepować bilety papierowe okresowe.



 

Karta zastąpi papierowy bilet- We wszystkich 185 autobusach są zamontowane dwusystemowe kasowniki pozwalające na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o przebiegu trasy oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS. Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie rzeczywistym przesyłane do naszego systemu nadzoru ruchu. Dane te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych przystankach. Na dziewięciu spośród tych przystanków w najbliższych dniach staną jeszcze dodatkowo nowoczesne biletomaty - przypomina rzecznik MZDiK Dariusz Dębski. Zapewnia, że warto wyrobić kartę miejską. Dlaczego? - Radomska Karta Miejska w pierwszej kolejności zastąpi papierowe bilety okresowe. Oczywiście będzie się to odbywać stopniowo i potrwa co najmniej kilka miesięcy. Docelowo jednak wszystkie bilety miesięczne i okresowe będą w Radomiu funkcjonowały tylko w wersji elektronicznej. Papierowe bilety jednorazowe pozostaną w użyciu. Będzie je można kupować nie tylko w kioskach, czy naszych punktach, ale także w biletomatach - tłumaczy rzecznik.


Trzeba złożyć wniosek
Aby móc korzystać z Radomskiej Karty Miejskiej, należy prawidłowo wypełnić i dostarczyć w wersji papierowej stosowny wniosek. Formularze będą od najbliższego poniedziałku dostępne w siedzibie MZDiK przy ul. Traugutta 30/30A w pokoju 17, a także w punktach firmowych przy ul. Traugutta 2 i Malczewskiego 15. Odpowiedni plik do samodzielnego wydruku można będzie także pobrać ze strony  www.mzdik.pl.

Do wniosku należy dołączyć aktualne zdjęcie na papierze fotograficznym o wymiarach 35 na 45 mm, kolorowe lub czarno-białe, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem. Zdjęcia będą zwracane przy odbiorze karty. Osoby poniżej 18 roku życia powinny dołączyć upoważnienie rodzica lub opiekuna prawnego do wydania Radomskiej Karty Miejskiej.

 

Za darmo, a potem za 10 zł

Karty miejskie imienne będa wydawane bezpłatnie. W przypadku zgubienia lub zniszczenia karty można otrzymać duplikat za 10 zł. - Tyle samo wynosi opłata manipulacyjna, którą będziemy pobierali przy zwrocie niewykorzystanych biletów okresowych zapisanych na imiennej karcie. Oczywiście za bilet zakodowany na karcie trzeba zapłacić osobno. Nie będzie możliwości otrzymania samej karty, bez zakupu wybranego biletu - zasada ta nie dotyczy osób, które mają prawo do przejazdów bezpłatnych. Kartę na okaziciela będziemy natomiast wydawali po wpłaceniu kaucji w wysokości 10 zł i po zakupie dowolnego biletu okresowego na okaziciela - wyjaśnia Dębski.

Wszelkiej pomocy w wypełnieniu wniosku będą udzielali pracownicy MZDiK, bezpośrednio w siedzibie firmy lub punktach ale także telefonicznie pod numerem (48) 363 1450, wew. 115.


Plakaty, ulotki, internet
Przyjmowanie pierwszych wniosków o wydanie kart miejskich zbiegnie się w czasie z początkiem kampanii promującej ten system. Na przystankach i w autobusach pojawią się plakaty zachęcające do wyrobienia sobie karty. Podczas imprez organizowanych przez miasto będą rozdawane ulotki z dokładnym opisem działania kasowników po przyłożeniu karty. Informacje dotyczące Radomskiej Karty Miejskiej, w tym regulamin i formularze dla osób chcących wyrobić sobie kartę, będą dostępne na stronie www.mzdik.pl.

 

(kat)