Elektroniczna karta zamiast papierowego biletu
Od najbliższego poniedziałku MZDiK będzie przyjmować wnioski o wydanie kart miejskich. Będą one sukcesywnie zastepować bilety papierowe okresowe.
- We wszystkich 185 autobusach są zamontowane dwusystemowe
kasowniki pozwalające na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie
danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o
przebiegu trasy oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS.
Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie
rzeczywistym przesyłane do naszego systemu nadzoru ruchu. Dane te
pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu
poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą
radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych
przystankach. Na dziewięciu spośród tych przystanków w najbliższych
dniach staną jeszcze dodatkowo nowoczesne biletomaty - przypomina
rzecznik MZDiK Dariusz Dębski. Zapewnia, że warto wyrobić kartę miejską.
Dlaczego? - Radomska Karta Miejska w pierwszej kolejności zastąpi
papierowe bilety okresowe. Oczywiście będzie się to odbywać stopniowo i potrwa co najmniej kilka miesięcy. Docelowo jednak wszystkie bilety
miesięczne i okresowe będą w Radomiu funkcjonowały tylko w wersji
elektronicznej. Papierowe bilety jednorazowe pozostaną w użyciu. Będzie
je można kupować nie tylko w kioskach, czy naszych punktach, ale także w
biletomatach - tłumaczy rzecznik.
Trzeba złożyć wniosek
Aby móc korzystać z
Radomskiej Karty Miejskiej, należy prawidłowo wypełnić i dostarczyć w
wersji papierowej stosowny wniosek. Formularze będą od najbliższego
poniedziałku dostępne w siedzibie MZDiK przy ul. Traugutta 30/30A w
pokoju 17, a także w punktach firmowych przy ul. Traugutta 2 i
Malczewskiego 15. Odpowiedni plik do samodzielnego wydruku można będzie
także pobrać ze strony www.mzdik.pl.
Do wniosku należy dołączyć
aktualne zdjęcie na papierze fotograficznym o wymiarach 35 na 45 mm,
kolorowe lub czarno-białe, podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem.
Zdjęcia będą zwracane przy odbiorze karty. Osoby poniżej 18 roku życia
powinny dołączyć upoważnienie rodzica lub opiekuna prawnego do wydania
Radomskiej Karty Miejskiej.
Za darmo, a potem za 10 zł
Karty miejskie imienne będa wydawane
bezpłatnie. W przypadku zgubienia lub zniszczenia karty można otrzymać
duplikat za 10 zł. - Tyle samo wynosi opłata manipulacyjna, którą
będziemy pobierali przy zwrocie niewykorzystanych biletów okresowych
zapisanych na imiennej karcie. Oczywiście za bilet zakodowany na karcie
trzeba zapłacić osobno. Nie będzie możliwości otrzymania samej karty,
bez zakupu wybranego biletu - zasada ta nie dotyczy osób, które mają
prawo do przejazdów bezpłatnych. Kartę na okaziciela będziemy natomiast
wydawali po wpłaceniu kaucji w wysokości 10 zł i po zakupie dowolnego
biletu okresowego na okaziciela - wyjaśnia Dębski.
Wszelkiej
pomocy w wypełnieniu wniosku będą udzielali pracownicy MZDiK,
bezpośrednio w siedzibie firmy lub punktach ale także telefonicznie pod
numerem (48) 363 1450, wew. 115.
Plakaty, ulotki, internet
Przyjmowanie pierwszych
wniosków o wydanie kart miejskich zbiegnie się w czasie z początkiem
kampanii promującej ten system. Na przystankach i w autobusach pojawią
się plakaty zachęcające do wyrobienia sobie karty. Podczas imprez
organizowanych przez miasto będą rozdawane ulotki z dokładnym opisem
działania kasowników po przyłożeniu karty. Informacje dotyczące
Radomskiej Karty Miejskiej, w tym regulamin i formularze dla osób
chcących wyrobić sobie kartę, będą dostępne na stronie www.mzdik.pl.
(kat)