Elektroniczna rewolucja w komunikacji miejskiej
- We wszystkich 185 radomskich autobusach zamontowaliśmy 540
dwusystemowych kasowników pozwalających na kasowanie biletów papierowych
i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne
informujące pasażerów o przebiegu trasy, moduły zapowiedzi głosowych
przystanków oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS.
Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie
rzeczywistym przesyłane do serwera w naszym systemu nadzoru ruchu. Dane
te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu
poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą
radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych
przystankach - opisuje działanie systemu rzecznik MZDiK Dariusz Dębski.
Na
dziewięciu przystankach stanęły też nowoczesne biletomaty. - Już
wkrótce będzie w nich można kupować papierowe bilety jednorazowe i
dobowe, ale także zakodować na kartach elektroniczne bilety okresowe.
Mamy również czytniki dla kontrolerów oraz urządzenia dla stanowisk
personalizacji oraz doładowywania kart. Dostaliśmy również 80 tys. kart
miejskich w czterech wzorach graficznych: jednym dla kart na okaziciela i
trzech dla kart imiennych - dodaje rzecznik.
W początkowym
okresie Radomska Karta Miejska służy jako elektroniczny nośnik dla
biletów okresowych. Nieco później kartą będzie można posługiwać się
także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze przejazdy
autobusami. - W kolejnych etapach planujemy rozszerzyć funkcjonalność
karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta w przyszłym roku zastąpi
bilety parkingowe w strefie parkowania. Przewidujemy także nawiązanie
współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu
Miejskiego - zapowiada Dębski.
System wdrażała firma R&G Plus z Mielca. Wartość radomskiego projektu to niewiele ponad 8 mln 839 tys. zł.
(kat)
Fot.: MZDiK