„Koksownik”, czyli filmy zaangażowane społecznie
- Pomysł przeglądu związany jest z datą 13 grudnia 1981 r., kiedy
wprowadzono w Polsce stan wojenny, a wojsko i ludzie ogrzewali się na
ulicach przy koksownikach - przypomina Leszek Sikora z
Elektrowni. Jego zdaniem, ten symbol wydarzeń sprzed 35 lat wpleciony w
tegoroczna edycję nabiera szczególnego znaczenia w związku z
sytuacją na wschodzie Ukrainy.
- Nie możemy pokazać (ze względu
na brak własnej sali) wielu interesujących tytułów np. dokumentu
„Majdan. Rewolucja godności”, „Kapitał ludzki”, czy świetnego
rumuńskiego obrazu „Pozycja dziecka”. Wszystkie te filmy należą do tzw.
kina zaangażowanego i odniosły sukcesy na festiwalach filmowych -
zastrzega Sikora. Poleca jednak sześć starannie dobranych pozycji
premierowych. Spośród nich na uwagę zasługują dwa tytuły: „Huba” i
„Onirica-psie pole” – pełnometrażowe realizacje filmowe, wysmakowane
plastycznie, artystów (Wilhelma Sasnala, Lecha Majewskiego)
poruszających się między sztukami wizualnymi a tradycyjnie pojmowanym
kinem. - Tematyka dwóch innych filmów („Totart czyli odzyskiwanie
rozumu”, „Efekt domina”) związana jest z hasłem „kultura w zagrożeniu".
To opowieści o twórcach i roli jaką odegrali w czasie przemian ustrojowo
- gospodarczych w tamtych latach w Polsce, ale i obecnie na świecie,
walcząc o wolność i demokrację , która tak często jest łamana przez
polityków - opowiada leszek Sikora.
Widzowie cofna się również
do przedwojennej Irlandii („Klub Jimmy’ego”), by zobaczyć losy młodego
wizjonera, który chciał stworzyć klub kultury dla młodych ludzi, ucząc
ich niezależnego myślenia i czerpania radości z życia.
Projekcje w Multikinie.
RROGRAM
Poniedziałek (15 bm.)
godz. 18
"Totart, czyli odzyskiwanie rozumu" – dokumentalny, reż. Bartosz Paduch, Polska 2014, 76’
Dokument
o gdańskiej formacji artystycznej Totart, która
obrazoburczo-prześmiewczymi działaniami rozsadzała ponurą PRL- owską
rzeczywistość lat 80. Z Totartu wywodzą się m.in. Tymon Tymański, Darek
„Brzóska” Brzóskiewicz, Paweł „Paulus” Mazur. Ważną rolę w filmie
odgrywa muzyka zespołów z tamtego okresu: Pancerne Rowery, Chałupnicza
Rzeczywistość Wirtualna, Kormorany czy Zurt.
godz. 19.30
"Witamy w Nowym Jorku" – dramat obyczajowy (od 18 lat), reż. Abel Ferrara, Francja 2014, 125’
Autor
„Złego porucznika’’ przedstawia opartą na faktach historię sukcesu i
upadku francuskiego ekonomisty i szefa Międzynarodowego Funduszu
Walutowego Dominique'a Strauss-Kahna (Gerard Dépardieu), który zostaje
oskarżony w obyczajowym skandalu.
godz. 21.45
"Huba" – dramat obyczajowy, reż. Wilhelm Sasnal, Anna Sasnal, Polska 2014, 71’
Bohaterami
są stary mężczyzna i młoda kobieta z dzieckiem. Obserwacji podlega ich
monotonna codzienność i proces życiowej degradacji na tle przemian
społeczno- gospodarczych i transformacji układów społecznych. To
interesujące humanistyczne kino.
Wtorek (16 bm.)
godz. 18
"Efekt domina" – dokumentalny, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Niemcy, Polska 2014, 76’
Film
jest opowieścią o Rafaelu (minister sportu nieuznawanej republiki
Abchazji) i Nataszy (rosyjska śpiewaczka operowa), którzy zaczynają
wspólne życie w państwie, które tak naprawdę jeszcze się nie narodziło. W
obrazie można znaleźć wiele odniesień do sytuacji na Ukrainie. Film
otrzymał mnóstwo nagród m.in. Złotego Smoka na Krakowskim Festiwalu
Filmowym 2014.
godz. 19.30
"Klub Jimmy’ego" – dramat obyczajowy, reż. Ken Loach, Francja, Irlandia, Wielka Brytania 2014, 109’
Uznany
reżyser („Ziemia i Wolność”, „Wiatr buszujący w jęczmieniu”, „Polak
potrzebny od zaraz”) powraca do przedwojennej Irlandii, snując opowieść o
barwnym życiu niepokornego wizjonera, który uczył młodych ludzi
niezależnego myślenia i czerpania radości z tańca, za co w katolickiej
Irlandii stał się wrogiem numer jeden.
godz. 21.30
"Onirica-Psie pole" – obyczajowy, reż. Lech Majewski, Polska 2014, 96’
Adam
jest na pozór zwykłym pracownikiem supermarketu. Po przeżyciu wypadku
jedno, o czym marzy, to sen. Gdy zasypia ucieka od rzeczywistości,
której nie akceptuje. Przenosi się do świata rodem z „Boskiej Komedii”
Dantego. Wizje te nakładają się na świat realny i kolejne przeżycia aż
po katastrofę samolotu prezydenckiego. Wysmakowanym obrazom towarzyszy
muzyka Józefa Skrzeka.