Najpierw modernizacja stacji, a za pięć lat gotowa cała linia do Warszawy

18 grudnia 2014
Perony, tunel i tory na stacji w Radomiu zostaną przebudowane, ale Pendolino nie zobaczymy. - Pod koniec 2020 r. do Warszawy będziemy jeździć w 58 minut – deklaruje Wojciech Folejewski z PKP PLK. 

 

Tu za rok będzie zmiana Dziś na radomskim dworcu podpisanno pozwolenie na budowę i umowę na modernizację stacji Radom.

 
- To długo oczekiwana chwila - zauważyła minister infrastruktury Maria Wasiak nazywając rozpoczynający się remont  „forpocztą modernizacji całej linii Radom - Warszawa". - Z ogromnym bólem obserwowałam dotychczasowe usiłowania, które jakoś pechowo kończyły wszelkie próby rozpoczęcia w tej perspektywie modernizacji całej linii. Moją ambicją jest, by linia radomska była linią nowoczesną, adekwatną do potrzeb miasta Radodmia - zapweniała dziś minsiter. Dodała, że tej inwestycji będą towarzyszyły kolejne, tym razem w infrastrukturę drogową, m.in. budowa obwodnicy Radomia.-  Kompleksowo to będzie duża i mam nadzieję nie jedyna zmiana jakościowa dla miasta - przekonywała pochodząca z Radomia Maria Wasiak.
 
Wojewoda nie mówi o terminach 
- Często moja wiedza na temat przebudowy była nieaktualna, pojawiały się późniejsze terminy - przyzynal wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Twierdził, że teraz "PKP ma nowe podejście do tej inwestycji". - Dziś podpisuję pozwolenie na przebudowę 4 km między stacją Radom a Radomiem Wschodnim. Ten stracony czas w ostatnich latach będziemy nadrabiać, choć nadal nie chcę mówić o termiach – dodał wojewoda.
 
2PKP PLK zainwestują w remont stacji Radom i 4-kilometrowego odcinka torów około 150 mln zł. - Dworzec i stacja w tym czasie będą w pełni dostępne dla podróżnych - zapewnia dyrektor Folejewski.
 
Remont w ciągu roku 
Polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias Y Construcciones, Electren jeszcze w tym roku wejdzie na plac przebudowy stacji, tak by inwestycję zakończyć w ciągu roku. Zostanie wymienionych 38 rozjazdów, torów, systemów sterowania ruchem, wyremontowane będą perony, zmodernizowane przejście podziemne. Będzie też nowa architektura, windy, nowe wiaty. Obecnie przez Radom jeździ 130 pociągów na dobę - Będzie więcej – zapewnia dyrektor Folejewski.
 
PKP PLK realizuje przebudowę głównie z unijnego dofinansowania. 15 proc. to wkład krajowy.
 
2Dopiero w roku 2020
Przebudowa stacji to pierwszy etap modernizacji linii klejowej nr 8 do Warszawy.
 
- Na początku 2015 r. będzie podpisana umowa na remont odcinka Warszawa Okęcie – Czachówek, gdzie prace będą trwać dwa lata. W przyszłym roku rozpoczynają się postępowania przetargowe na kolejne odcinki trasy kolejowej. Cała inwestycja zakończy się z końcem 2020 r. W ciągu pięciu lat skrócimy czas przejazdu z 2 godzin 20 minut do 56 minut - deklaruje Wojciech Folejewski. Tłumaczy, że o Pendolino nie mamy co marzyć, bo zostało kupione na trasy z prędkościami powyżej 160 km/godz. A pociągi na trasie Radom – Warszawa będą jeździć do tej właśnie prędkości.
 
2Prezydent Radosław Witkowski przypomniał jak długo Radom czekał na modernizację linii kolejowej. – Mam nadzieję, że podpisana umowa będzie wielkim skokiem cywilizacyjnym. Radomianie bardzo na to czekają. Mam też nadzieję, że terminy będą dotrzymane, że nie będziemy dowiadywać się od inwestora, czyli kolei, że nastąpiły jakieś poślizgi. Pani minister bardzo proszę o pilnowanie tych terminów – zwrócił się do minister Wasiak.
 
2 

Bartek Olszewski