Kino Konesera. „Lewiatan”, czyli współczesna wersja Hioba
Kola mieszka z młodą żona Lilą i nastoletnim synem Romą w małym
miasteczku nad morzem w północnej Rosji. Ma stary drewniany dom,
położony nad zatoką, który odziedziczył po ojcu. Mer miasteczka Wadim
Szelewiat, w którego gabinecie wisi na ścianie portret Władimira Putina,
wygrał z Kolą sprawę sądową i zamierza wyrzucić go z domu. Na pomoc
przybywa Dimitri – znajomy prawnik z Moskwy, który wie jak uratować
majątek Koli. Rozpoczyna się walka o przetrwanie ze skorumpowaną
strukturą władzy, która zaczyna być coraz bardziej agresywna. Sytuacja
się komplikuje, gdy prawnik okazuje się kochankiem Lili. Brutalna
miasteczkowa klika zmusza go do wyjazdu, a rodzina Koli zostaje sam na
sam z bezwzględnym, pożerającym wszystko Lewiatanem, którym okazuje się
współczesna Rosja.
Lewiatan to czwarty, uznany za najlepszy i
najbardziej odważny film fabularny w karierze Andrieja Zwiagincewa,
znanego w Polsce z filmów "Elena", "Powrót", "Wygnanie". To współczesny
filmowy dramat z elementami czarnej komedii. Ten ciekawy przykład
metaforycznej satyry o współczesnej Rosji, pełnej głębokiej ironii jest
współczesną wersja Księgi Hioba, nagrodzoną na festiwalu w Cannes w 2014
roku Nagrodą za Najlepszy Scenariusz. W filmie wykorzystano przepiękną
muzykę Philipa Glassa z opery "Echnaton", która w doskonały sposób
oddaje atmosferę filmu.