Inwestycje na dworcach kolejowych. Najpierw Zajezierze i Jastrząb
13 kwietnia 2020
Dworce kolejowe na stacjach Jastrząb i Zajezierze zostaną zmodernizowane. Zabytkowym budynkom przywrócony zostanie historyczny wygląd, a pasażerowie zyskają wiele udogodnień. Zakończenie inwestycji planowane jest w I połowie 2021 roku.
Zrewitalizowane z dbałością o historyczne cechy, estetyczne i dostosowane do współczesnych oczekiwań pasażerów – takie będą w pełni zmodernizowane dworce Jastrząb i Zajezierze koło Dęblina. Pierwszy z nich znajduje się przy trasie kolejowej Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, a drugi przy linii Radom – Dęblin. Jak zapewnia inwestor, którym są PKP, wspólnym mianownikiem dla obydwu inwestycji będzie pełne dostosowanie dworców do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym również osób o ograniczonej mobilności. Wśród nich są nie tylko pasażerowie z niepełnosprawnościami, ale także osoby starsze oraz podróżujący z małymi dziećmi i dużymi bagażami. W przestrzeni pasażerskiej wyeliminowane zostaną takie bariery architektoniczne, jak progi czy wąskie przejścia. Na dworcach znajdą się takie udogodnienia, jak tablice z mapami dotykowymi obiektów, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wyświetlacze z informacjami o godzinach kursowania pociągów.
Jastrząb: z zewnątrz pierwotny wygląd
Budynek dworca na stacji Jastrząb pochodzi z 1917 i znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne kształt bryły budynku nie ulegnie zmianie, a renowacja będzie polegała na odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca i wymianie wszystkich instalacji i wyposażeniu obiektu w nowoczesne systemy zarządzania budynkiem i obsługi podróżnych. Przebudowane zostanie za to wnętrze budynku.
Jak informują służby prasowe PKP, po modernizacji na parterze znajdą się: hol dworca z ogrzewaną poczekalnią, ogólnodostępne toalety i pomieszczenia porządkowe oraz lokale przeznaczone na działalność handlowo-usługową wraz z zapleczem. Na pierwszym piętrze znajdą się pomieszczenia techniczne. Zagospodarowane zostaną także tereny przy dworcu, w tym plac manewrowy. Powstanie parking dla samochodów, na którym wydzielone zostaną także miejsca w strefach krótkiego postoju (Kiss & Ride) oraz dla samochodów osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu znajdą się również elementy małej infrastruktury, jak ławki, kosze na śmieci i wiata rowerowa. Wyburzone zostaną dwa budynki gospodarcze, a w ich miejscach stworzone zostaną tereny zielone. W czasie trwania prac budowlanych podróżni będą mogli korzystać z dworca tymczasowego.
Zajezierze: odtworzenie pierwotnego wyglądu dworca
Stanowiący ciekawą formę architektoniczną budynek dworca w Zajezierzu koło Dęblina powstał w 1921 roku i jest obiektem zabytkowym, wpisanym do gminnej ewidencji zabytków. Parter dworca jest murowany, natomiast konstrukcja pozostałych kondygnacji wykonana została z drewna. Obecnie na parterze budynku oraz na drugim piętrze znajdują się pomieszczenia techniczne oraz niezagospodarowane przestrzenie, a na poziomie pierwszego piętra znajdują się: hol główny, poczekalnia, pomieszczenie po kasach biletowych. Po modernizacji na pierwszym piętrze znajdą się ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety i pomieszczenie kasy biletowej.
Wnętrze obiektu zostanie częściowo przebudowane; zmienią się układ oraz funkcje pomieszczeń. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne budynku przewidywana jest ograniczona ingerencja w strukturę zewnętrzną obiektu. Polegać ona będzie na renowacji oraz odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca, zwłaszcza dachu i detali architektonicznych.
Wartość całej inwestycji dworcowej w Jastrzębiu wyniesie ponad 8,2 mln zł. Generalnym wykonawcą prac budowlanych została firma KROBEL z siedzibą w Starachowicach. Przebudowę dworca w Zajezierzu spółka TEXOM z Krakowa. Koszt prac budowlanych to prawie 8,5 zł.. Przebudowa obu dworców zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Następne: Ruda Wielka, Żytkowice i Pionki
– Nasz program inwestycyjny umożliwia poprawę jakości obsługi na dworcach przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. W samym rejonie Radomia prowadzimy także inne inwestycje. Obecnie przygotowujemy projekt budowlany przebudowy dworca w Rudzie Wielkiej, jesteśmy także w trakcie odbiorów projektów wykonawczych modernizacji dworców Żytkowice i Pionki Zachodnie. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ogłosimy przetarg na modernizację zabytkowego dworca Pionki – wyjaśnia Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP.
kat
Wizualizacje: PKP S.A.
- Dworzec w zajezierzu
- Dworzec w Jastrzębiu
- Dworzec w Jastrzębiu