Zwoleń będzie miał obwodnicę. Jako pierwszy rusza przetarg na projekt
5 czerwca 2020
Przez Zwoleń trudno dzisiaj przejechać. Miasto się korkuje, zwłaszcza w godzinach szczytu. Ma to zmienić obwodnica, na której zaprojektowanie właśnie rusza przetarg. Trasa będzie miała 9 km i pobiegnie po nowym śladzie.
Budowa obwodnicy została ujęta w Programie Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030. Ogłoszenie o zamówieniu trafiło do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co oznacza, że postępowanie zostanie wszczęte w najbliższych dniach.
Dziewięć kilometrów po nowym śladzie
To nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. - Wykonane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Zwolenia. Przewiduje się, że nowa droga zaprojektowana zostanie w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest na węźle projektowanym na skrzyżowaniu DK79 oraz przyszłej drogi ekspresowej S12. Jednoznaczny przebieg trasy klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej - Małgorzata Tarnowska, wyjaśnia rzeczniczka mazowieckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad.
Bedzie ruch tranzytowy
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 12 i 79. Działanie to jest powiązane również z realizacją innego obejścia miasta, bardziej na południe, czyli obejścia Lipska. - Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zwoleniu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego - wylicza rzeczniczka.
Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 pomiędzy Radomiem a Puławami. Prace nad tym ciągiem również trwają.
kat
Fot. GDKiA Warszawa