Muzyczna wędrówka z Europy do Azji

Nie bez przyczyny koncert nosił tytuł "Z Polski do Radomia Jedwabnym Szlakiem". Muzycy - zarówno ci, grający na starych, często rekonstruowanych instrumentach, jak właśnie suka biłgorajska, i członkowie orkiestry zaprezentowali utwory łączące - poprzez brzmienie, stylistykę kraje europejskie i azjatyckie. Maria Pomianowska - multiinstrumentalistka, kompozytorka i wokalistka, interesująca się zarówno muzyką ludową Mazowsza, jak krajów "Jedwabnego Szlaku" przyjechała do Radomia ze swoim Zespołem Polskim. W jego skład wchodzą dwaj Irańczycy: Rozbeh Asadian, mistrz gry na kemancze, perskim instrumencie smyczkowym i Mohammad Rasuoli specjalizujący się w grze na flecie trzcinowym (nej), lutni długoszyjkowej (tor) i tombaku (instrument perkusyjny) oraz Polacy - Bartlomiej Pałyga i Robert Siwak. Ten pierwszy nie tylko zachwyca jako wiolonczelista, ale przede wszystkim jako wykonawca śpiewu tzw. gardłowego i alikantowego. Publiczności wyjaśniał, że nauczył się go od mistrzów z Tuwy - krainy znajdującej się pod dominacją Rosji i tak jak Tybet dążącej do niepodległości. - Moi nauczyciele potrafią wydobyć tą metoda cztery głosy. Ja tylko dwa - mówił skromnie, ale i tak zebrał rzęsiste brawa.
Czwarty członek Zespołu Polskiego to specjalista w grze na arabskich i perskich instrumentach perkusyjnych, laureat "Fryderyka 97", współpracownik kompozytora muzyki filmowej Michała Lorenca.
Widownię urzekli wszyscy wykonawcy. Także Radomska Orkiestra Kameralna, w której pierwsze skrzypce grała tym razem Satomi Yasutaniya, Japonka na stałe występująca w składzie zespołu. ROK i Zespół Polski wykonały wspólnie tematy tradycyjnej muzyki chińskiej, mongolskiej, koreańskiej, bałkańskiej, japońskiej opracowane przez Marię Pomianowską oraz utwory skomponowane przez obu irańskich muzyków.
Widownia podczas koncertu była prawie pełna.
(bdb)
Więcej o orkiestrze na www.rok.art.pl