Przedświąteczny szał zakupów: zachować zdrowy rozsądek

16 grudnia 2009
Jak nie wpaść w pułapkę kredytową, czy promocja to promocja, jak kupować przez internet?  Z odpowiedziami na takie pytania musi sobie radzić powiatowy rzecznik konsumentów, zwłaszcza teraz, w gorączce przedświątecznych zakupów. Wystawy kuszą...

Na ile jej ulegamy? Sądząc po tłumach w marketach - w bardzo dużym stopniu.  - Gdy wchodzimy do dużych sklepów, gdzie króluje piękny wystrój świąteczny, a w tle słychać znajome kolędy, bardzo często dajemy się ponieść emocjom. Towary na półkach wyglądają ładnie, tym bardziej, że - wydaje nam się - kosztują mniej. W takim miejscu, gdzie jest dużo promocji, czujemy się dobrze i pojawia się potrzeba posiadania rzeczy, których nie zamierzaliśmy kupować przed wyjściem z domu - opowiada powiatowy rzecznik konsumentów Jadwiga Rojek.

Radzi: najważniejsze to zachować zdrowy rozsądek. Należy sporządzić listę potrzebnych artykułów, a wcześniej określić kwotę, która możemy wydać bez uszczerbku dla domowego budżetu. - Uważajmy też na promocje, ponieważ bardzo często zdarza się, że towar, na który jest promocja w jednym sklepie,  w innym kosztuje dużo mniej. Przy zakupie artykułów spożywczych zwracajmy uwagę na ich przydatność do spożycia, a kiedy kupujemy droższe rzeczy, zachowajmy paragon, który umożliwi nam reklamację wadliwego towaru. Przepisy umożliwiające zwrot towaru do sklepu nie obowiązują już od kilkunastu lat, ale konsumenci nadal są przekonani, że mają takie prawo, co jest nieprawdą - przypomina Jadwiga Rojek. Rzeczniczka radzi i przestrzega

Bardzo często decydujemy się na zakupy przez internet. W takim sklepie towar możemy oddać w ciągu 10 dni, zawsze ponosimy jednak koszty odesłania towaru. Ale i tu na kupującego czekają liczne pułapki. - Bardzo często zdarza się, że przesyłka wraca do na,s bo adresat  jej nie przyjął twierdząc, że rzecz była używana - tłumaczy rzeczniczka konsumentów. Dodaje, że zdarza się też tak, że internetowa strona firmy, poprzez którą zamówiliśmy towar przestaje istnieć i firma zwyczajnie znika.Bardzo często dajemy się naciągnąć domokrążcom i kupujemy towar uszkodzony bez uprzedniego obejrzenia go.

W tym roku do rzecznika praw konsumenta w Starostwie Powiatowym w Radomiu zgłosiło się ok 1500 osób z różnymi problemami, w tym bardzo wiele osób skarżyło się, że nie mają możliwości wymiany wadliwego sprzętu. Bardzo często firmy organizują pokazy towarów, podczas których oferują poczęstunek i prezenty. Jadwiga Rojek przestrzega przed tego typu zakupami. - Podczas takich pokazów zazwyczaj wstydzimy się odmówić proponowanego zakupu, ponieważ skorzystaliśmy już z gościny tej firmy - twierdzi.

Katarzyna Wójtowicz

Kontakt do rzeczniczki: tel. 48 36 55 801, wew. 125,125, e-mail: jrojek@spradom.eu