„Wybrane z kolekcji” na wystawie w nowej Elektrowni
Wśród wystawionych znajdą się dzieła artystów, którzy odegrali bardzo ważną rolę w kształtowaniu polskiej sztuki nowoczesnej. Realizacje i dokumentacje działań Zbigniewa Warpechowskiego, Krzysztofa Zarębskiego, Andrzeja Dłużniewskiego, Jana Stanisława Wojciechowskiego, w powyższym kontekście należą do najbardziej wartościowych. Ich znaczenie jest tym większe, że ich autorzy nie byli dotychczas reprezentowani w radomskich zbiorach.
W tym miejscu warto podkreślić logikę koncepcji budowy kolekcji centrum. Jednym z jej priorytetów jest obiektywizacja i uzupełnianie „białych plam” radomskiej kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej – oddziału Muzeum im. Jacka Malczewskiego, która kilka lat temu stała się bezpośrednią przyczyną powołania centrum. W przyszłości Elektrownia ma przyjąć ten cenny zbiór i połączyć go z własnym.
Grupę wyróżniających się na wystawie dzieł dopełniają prace Pawła Susida, Roberta Rumasa, Wojciecha Zasadniego, Ryszarda Ługowskiego, Wiesława Łuczaja. Efektownie prezentuje się zespół dzieł artystów posługujących się językiem geometrii. W ich pozyskaniu nieocenioną rolę odegrała dr Bożena Kowalska, od kilku lat współpracująca z centrum. Za jej namową, artyści uczestniczący w radziejowickich plenerach, dwukrotnie już przekazywali Elektrowni swoje dzieła.
Na ekspozycji reprezentują ich m.in. Andrzej Gieraga, Jan Berdyszak, Jerzy Kałucki, Paweł Mostowski, Apoloniusz Węgłowski, Andrzej Ziębliński, Jerzy Treliński, także artyści zagraniczni: Reinhard Roy, Ingo Glass, Istvan Haasz, Rita Ernst, Gerhard Birkhofer, Monika Falke, Gerhard Hotter, Jo Kuhn. Środowisku „geometrystów” patronuje kompozycja spadkobiercy idei Kazimierza Malewicza – obraz Eduarda Steinberga. W gronie wystawiających artystów, polskich i zagranicznych, legendarnych i wypracowujących swoje miejsce w polu sztuki współczesnej są także przedstawiciele środowiska radomskiego: Aleksander Olszewski i Jerzy Czuraj. Na tej różnorodnej i ciekawej wystawie zabrakło jednej
z autentycznych perełek kolekcji – dzieła duetu Marek Kijewski–Małgorzata Malinowska, kompozycji zatytułowanej „Zombie (Portret Konny Andy Warhola)”, obecnie znajduje się ona na wystawie „Apogeum. Nowa ekspresja 1987” w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu.
„Wybrane z Kolekcji” można oglądać do 28 listopada 2010 r.
(kat)
Więcej na www.elektrownia.art.pl