Zamiast reklamować idź do sądu. Konsumenckiego.

20 lutego 2011
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, masz ma prawo złożyć reklamację. Kiedy sprzedawca nie chce jej uwzględnić, problem może rozwiązać sąd. Ale jest jeszcze inny i znacznie szybszy sposób rozwiązania sporu: polubowny sąd konsumencki.

 

Kupując zabierz paragon lub fakturę Przedmiotem sporów konsumenckich są najczęściej takie towary, jak: buty, sprzęt RTV i AGD, odzież oraz usługi turystyczne. - Jeżeli sprzedawca nie chce naprawić lub wymienić towaru, można zgłosić się po poradę do inspekcji handlowej. Szukamy rozwiązania najbardziej korzystnego dla klienta. W ubiegłym roku w regionie radomskim udzieliliśmy prawie 900 porad, w całym województwie ok. 13 tys. – wylicza Grzegorz Wrzosek, Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Warszawie.

Kiedy klient i sprzedawca nie są w stanie dojść do porozumienia, inspekcja handlowa może - na wniosek konsumenta lub z urzędu - podjąć mediację, która ma na celu polubowne zakończenie sporu. Wniosek można złożyć w formie pisemnej (wysyłając maila, faks, bezpośrednio w sekretariacie inspektoratu, poczta) lub ustnej (do protokołu). Postępowanie mediacyjne jest bezpłatne. W trakcie procedury, przedsiębiorcę zapoznaje się z roszczeniem konsumenta, następnie przedstawia się stronom właściwe w sprawie przepisy prawa oraz propozycje polubownego zakończenia sporu. Mediacja może być przeprowadzona w formie pisemnej lub osobistej. Podczas postępowania konsument lub przedsiębiorca może powołać rzeczoznawcę, który sporządza odpłatną opinię o jakości produktu lub usługi. Listę rzeczoznawców prowadzi inspekcja handlowa. Jest na niej ok. 80 ekspertów branżowych (m.in.: RTV i AGD, meblarstwa, chemii i kosmetyków, artykułów spożywczych, obuwia i wyrobów skórzanych). Koszty opinii ponosi zleceniodawca, chyba że strony mediacji postanowią inaczej. W 2010 r. mazowiecka inspekcja handlowa rozstrzygnęła w regionie radomskim pozytywnie dla klientów ponad 70 proc. mediacji.

Kiedy do sądu konsumenckiego?
Przy inspekcji działa również Stały Polubowny Sąd Konsumencki. Rozpatruje on spory pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami wynikające z umów sprzedaży towarów i świadczenia usług. Do złożenia wniosku uprawniony jest zarówno klient, jak i przedsiębiorca. Rozprawa przed takim sądem ma charakter dobrowolny. Warunkiem rozpoznania sprawy jest zgoda obu stron sporu na uczestnictwo w procedurze. Postępowanie trwa ok. 1 – 2 miesiące i jest bezpłatne, strony nie muszą mieć pełnomocników. Rozstrzygnięcie ma moc wyroku sądu powszechnego, ale nie przysługuje od niego odwołanie. W 2010 r. SPSK doprowadził do zawarcia ugód o wartości ok. 18 tys. zł.

Kiedy reklamować?
Towar niezgodny z umową może być przedmiotem reklamacji. W takim przypadku kupujący może żądać: nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy. Gdy nie jest to możliwe, kupujący ma prawo odstąpić od umowy lub zażądać obniżenia ceny. Reklamacja powinna zawierać wskazanie niezgodności produktu z umową oraz wybór jednego roszczenia (naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot gotówki). Należy ją zgłosić w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia wady. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność w ciągu dwóch lat od wydania towaru. Nie może odmówić przyjęcia reklamacji, nawet jeśli klient nie posiada paragonu, a jest w stanie w inny sposób potwierdzić zakup w danym sklepie. Konsument, który zawarł umowę na odległość, np. przez internet, może od niej odstąpić, bez podania przyczyn, w ciągu 10 dni.

Wszelkie informacje (także o rzeczoznawcach) można uzyskać na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie: www.wiih.org.pl bądź w Wydziale Ochrony Konsumentów, tel. 22-826-42-20.

Wnioski o mediację (można składać bezpośrednio lub listownie) w Delegaturze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej pod adresem: 26-600 Radom, ul. Żeromskiego 53, tel./fax: 48-362-71-21, mail: ih_radom@wiih.org.pl

(kat)