LASON kontroluje punktualność autobusów

17 sierpnia 2011
Mamy zatrzeżenia do punktualności kursowania autobusów komunikacji miejskiej? Wątpliwości pasażerów zawsze może wyjaśnić system kontroli stosowany przez MZDiK.

 

Jeden z punktów kontrolnych jest na skrzyżowaniu ul. 25 Czerwca i Żeromskiego List oburzonego Czytelnika w sprawie uciekającej 'siódemki" wzbudził na tyle zainteresowanie tą kwestią, że postanowiliśmy sprawdzić jak ten system działa. Nazywa się LASON (Lokalny Automatyczny System Obsługi i Nadzoru), a podstawą jego działania jest rejestracja przejazdu autobusów w punktach kontrolnych.

- Wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Radomiu są wyposażone w nadajniki identyfikacyjne, które emitują zakodowany sygnał. Kierowca rozpoczynający pracę umieszcza w nadajniku klucz z chipem. Jest w nim zakodowany numer linii oraz numer brygady. Gdy autobus przejeżdża przez punkt kontrolny, zainstalowane tam odbiorniki rejestrują sygnał. Do MZDiK drogą radiową przesyłana jest informacja o czasie przyjazdu autobusu danej linii. Informacje te otrzymujemy w czasie rzeczywistym, dzięki temu dyspozytor może na bieżąco obserwować i wpływać na ruch pojazdów komunikacji miejskiej - wyjaśnia rzecznik MZDiK Dariusz Dębski. Dodaje, że system pozwala również przygotować analizy niezbędne do rozliczania przewoźników z ilości i jakości wykonanych zadań.

Punkty kontrolne zlokalizowane są na wysięgnikach na sześciu skrzyżowaniach: Okulickiego/Polna, Malczewskiego/Wernera, Struga/25 Czerwca, 25 Czerwca/Słowackiego, Poniatowskiego/Dworzec PKP oraz Limanowskiego/Maratońska. Nad każdym pasem znajduje się jeden odbiornik.

- Zgodnie z umowami z przewoźnikami, dany kurs kwalifikujemy jako punktualny, jeśli autobus przyjedzie nie więcej niż jedną minutę wcześniej i nie więcej niż cztery minuty później w stosunku do rozkładu - mówi Dębski.

(bdb)