Artystyczna instalacja na tarasie Elektrowni. Gdzie leży granica?
Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia zaprasza na prezentację instalacji „Granica” Marioli Wawrzusiak-Borcz. Udostępnienie odbędzie się na tarasie instytucji w piątek 10 grudnia o godz. 17. Wstęp wolny.
„Granica” jest instalacją artystyczną, za pomocą której polska rzeźbiarka Mariola Wawrzusiak-Borcz nawiązuje do aktualnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Ekspozycja skłania do refleksji nad pytaniem: gdzie leży granica państwa, cywilizacji i człowieczeństwa? – na które nie ma prostej odpowiedzi.
„Od początku mojej twórczości rzeźbię w metalu. Kiedy pracuje się długo z jakimś materiałem, można poznać jego specyfikę i właściwości. Każdy materiał niejako broni się przed kształtowaniem, metal szczególnie mocno – aby się nim sprawnie posługiwać, potrzeba wielu prób pokonania jego oporu. Fascynuje mnie to, że jest materiałem pełnym sprzeczności. Zimny w swym charakterze, daje się kształtować dopiero rozgrzany do czerwoności. Twardy, pod wpływem temperatury staje się miękki i plastyczny, długo oddając nagromadzone ciepło. Wydaje się niezniszczalny w swym chłodnym stalowym blasku, a jednak pod wpływem delikatnej wilgotnej mgły szybko koroduje” – napisała Mariola Wawrzusiak-Borcz w „Dokumentacji pracy habilitacyjnej”.
Mariola Wawrzusiak-Borcz urodziła się w Rzeszowie w 1971 roku. Studiowała na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1992–1997. Dyplom z wyróżnieniem otrzymała w pracowni prof. Józefa Sękowskiego. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w ASP w Krakowie na Wydziale Rzeźby, gdzie prowadzi pracownię rysunku dla studentów od II do V roku. Uzyskała wiele prestiżowych stypendiów, brała udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych rzeźby w Polsce oraz za granicą. Jej materiałem jest żelazo, tworzy z niego monumentalne kompozycje figur ludzkich i zwierzęcych, podkreślając podobieństwa tych dwóch światów w sferze emocjonalnej i egzystencjalnej.
Prezentacja jest częścią programu 14. Zimowego Przeglądu Filmowego „Koksownik”.