Barokowe skrzypce z ROK

14 marca 2014
Skrzypce zamiast batuty. Właśnie w ten sposób Radomska Orkiestrę Kameralną poprowadzi podczas sobotniego (15 bm., godz. 18) koncertu znakomity artysta Zbigniew Pilch.














Zbigniew Pilch- Większość repertuaru orkiestrowego jest przeznaczona na orkiestrę prowadzoną przez batutowego dyrygenta. Uważam jednak, że muzyka XVIII i początku XIX wieku prowadzona od skrzypiec brzmi bardzo ciekawie. Jest to oczywiście inny rodzaj brzmienia i według mnie jest on bardzo piękny i efektowny - uważa muzyk.

Zbigniew Pilch jest nie tylko skrzypkiem i dyrygentem ale także wykładowcą akademickim. Jest artystą o niezwykle szerokich zainteresowaniach, które obejmują całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d'amore. Owa wszechstronność znajdzie swój wyraz w programie tego pięknego koncertu, przesyconego trzema barwami baroku: geniuszem Niemca Bacha, włoską śpiewnością Locatellego i Corellego i francuską elegancją, skąd innąd Włocha z pochodzenia, Jeana-Baptisty Lully.

Natomiast sformułowanie „skrzypce barokowe”, jak tłumaczy artysta, oznacza instrument historyczny, wskazuje sposób gry na nim i określa historyczne zasady budowy. Ale instrument ten jest narzędziem przydatnym do gry muzyki od końca renesansu, aż do romantyzmu. Określanie go jako „skrzypce barokowe” to jedynie skrót myślowy. Jednakże należy przyznać, że ten dawny styl wykonawczy właśnie w baroku osiągnął pierwszy szczyt swojego rozwoju. Wówczas pojawili się pierwsi wielcy skrzypkowie – od Arcangelo Corellego, przez Antonio Vivaldiego, Giuseppe Tartiniego, Pietro Locatellego aż po Niccolò Paganiniego w XIX wieku. Była to pierwsza erupcja wiolinistyki.

 

W programie m.in.: J. S. Bach: III Suita orkiestrowa D-dur, Pietro Locatelli: Concerto grosso op. 7 nr 6 ‘Il pianto d'Arianna’ Arcangelo Corelli: Concerto grosso op. 6 nr 3, Jean-Baptiste Lully: Muzyka do „Mieszczanina Szlachcicem”.
 

 

(kat)