Będzie przedszkole dla dzieci autystycznych
Nowe przedszkole specjalne oraz poradnia psychologiczno-pedagogiczna zaczną działać od jesieni w szkole przy ul. Lipskiej. Decyzję podjęli na poniedziałkowej sesji radni.
Utworzenie placówki to odpowiedź na oczekiwania i potrzeby rodziców
dzieci specjalnej troski, zwłaszcza autystycznych. Szkoła zmieni nazwę
na Zespół Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych, a w jego ramach
funkcjonować będą: Publiczne Przedszkole nr 18 – specjalne, Publiczna
Szkoła Podstawowa nr 16 – specjalna, Publiczne Gimnazjum nr 21 –
specjalne, Publiczna Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy,
Specjalistyczna Publiczna Poradnia – pedagogiczna.
- Przedszkole
specjalne tworzone jest dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym i znacznym, z autyzmem, a także dla dzieci z
niepełnosprawnościami sprzężonymi. Dzieci z trymi schorzeniami nie mogą
korzystać z przedszkoli ogółnie dostepnych. Również Specjalistyczna
Publiczna Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna jest adresowana do i
młodzieży z autyzmem i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - wyjaśnia
Ryszarda Kitowska z biura prasowego magistratu.
Utworzenie przedszkola specjalnego sprawi, że
dzieci o specjalnych potrzebach będa mogły płynnie
"przechodzić" pomiędzy poszczególnymi etapami edukacyjnymi. Baza obiektu
umożliwia prowadzenie zajęć z małymi dziećmi, które posiadają
dysfunkcje rozwojowe. Budynek jest w pełni przystosowany do potrzeb osób
niepełnosprawnych. W placówce funkcjonuje Zespół Wczesnego Wspomagania
Rozwoju Dziecka.
Obecnie Zespół Szkół Specjalnych nr 2 w Radomiu
wspiera 58 dzieci. Część z ich rodziców deklaruje chęć umieszczenia
swojego dziecka w przedszkolu.
W Radomiu oraz wiecej dzieci w
wieku 3 - 7 lat ma diagnozowany autyzm i inne zaburzenia ze spektrum tej
choroby, a placówki oświatowej oferującej pełny wachlarz
specjalistycznych usług diagnostyczno–terapeutycznych nie ma. Dlatego
też wydłuża się czas diagnozy i podjęcia szybkiej, specjalistycznej
interwencji. Rodzice szukają pomocy poza Radomiem: w Warszawie, Łodzi
lub Krakowie. Bezpowrotnie stracony czas często jest również przyczyną
opóźnienia w podjęciu skutecznej interwencji terapeutycznej.
Poradnia
psychologiczno-pedagogiczna będzie umożliwiała przeprowadzenie
szybkiej, wielospecjalistycznej diagnozy i interwencji terapeutycznej
dla dzieci z Radomia i okolic.
(kat)