Bilet autobusowy przez komórkę

14 października 2011
Od poniedziałku (17 bm.) pasażerowie radomskiej komunikacji miejskiej będą mogli kupować bilety przez telefony komórkowe za pośrednictwem kolejnego, drugiego już, operatora.

 

Bilet można kupić przez komórkę Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu rozpoczyna współpracę z warszawską firmą mPay. - O jej nawiązanie współpracy z firmą mPay zwracali się do nas pasażerowie korzystający z usług tego operatora w innych miastach. W Radomiu mPay będzie oferował bilety jednorazowe (normalne i ulgowe) oraz 24-godzinne na okaziciela (normalne i ulgowe). Każdy z nich będzie miał przypisany odpowiedni kod, który jest wykorzystywany do realizacji zakupu - wyjasnia rzecznik MZDiK Dariusz Dębski.

Kody biletów w Radomiu (XXXX - numer boczny pojazdu): jednorazowy normalny (2,40 zł): 848XXXX, jednorazowy ulgowy (1,20 zł): 847XXXX, 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, normalny (8 zł): 8460124, 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, ulgowy (4 zł): 8460224.

Jeśli numer boczny autobusu jest krótszy, brakujące cyfry zastępujemy zerami, na przykład 0076.

Rejestracja w systemie
Aby zarejestrować się w systemie, potrzebujemy tylko telefonu komórkowego. Rejestracja przebiega w trzech prostych krokach: na klawiaturze telefonu wpisujemy numer *145# i naciskamy "zadzwoń" (połączenie bezpłatne), definiujemy numer PIN, potwierdzamy go.

Zasilenie konta
Po potwierdzeniu numeru PIN konto zostanie automatycznie utworzone i stajemy się posiadaczami elektronicznej portmonetki. Możemy ją zasilać na cztery różne sposoby: przelewem internetowym za pośrednictwem panelu zasileń na stronie www.mpay.pl; podłączając do wirtualnej portmonetki kartę płatniczą MasterCard (podpięcie karty wykonuje się w panelu obsługi użytkownika); tradycyjnym przelewem bankowym; przekazem pocztowym.

Zakup biletu (instrukcja dla osób korzystających z usług operatorów sieci Orange, Plus, Play)
Aby kupić bilet, po zasileniu konta na klawiaturze telefonu wybieramy numer *145# i naciskamy "zadzwoń" (połączenie bezpłatne). Na ekranie telefonu pojawi się menu tekstowe, z którego Wybieramy funkcję "odpowiedz" i w jej treści  wpisujemy 2 i naciskamy "zadzwoń". Z kolejnego menu na podobnej zasadzie wybieramy nazwę miasta, a następnie rodzaj biletu. Przy wyborze biletu jednorazowego (normalnego lub ulgowego) jesteśmy proszeni o wpisanie numeru bocznego pojazdu. Po dokonaniu wyboru na ekranie telefonu pojawi się informacja o kupowanym bilecie, jego cenie oraz żądanie wprowadzenia kodu PIN. Jeżeli kod jest poprawny, a na koncie znajduje się odpowiednia ilość pieniędzy, na ekranie telefonu pojawi się informacja o przekazaniu transakcji do realizacji.

Możliwy jest także zakup biletu szybkim kodem (XXXX - numer boczny pojazdu): jednorazowy normalny (2,40 zł): *145*848XXXX#, jednorazowy ulgowy (1,20 zł): *145*847XXXX#, 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, normalny (8 zł): *145*8460124#, 24-godzinny na okaziciela, na wszystkie linie, ulgowy (4 zł): *145*8460224#.

Jeśli numer boczny autobusu jest krótszy, brakujące cyfry zastępujemy zerami, na przykład 0076.

Zakup biletu w trybie głosowym (instrukcja dla osób korzystających z usług innych operatorów)
Aby kupić bilet, po zasileniu konta na klawiaturze telefonu wybieramy numer 791 145 145 (połączenie płatne według stawki danego operatora). Potem lektor poprosi o podanie numeru odbiorcy transakcji (kod biletu) lub wybranie pozycji z czytanego menu i potwierdzenie znakiem *. Po komunikacie lektora wprowadzamy cyfrę 2 (Bilety) lub kod biletu i znak *. Dalej wykonujemy polecenia lektora i wybieramy kolejne opcje z dostępnego menu.

Potwierdzenie zakupu biletu
Ostatnim elementem transakcji jest potwierdzenie SMS przychodzące na telefon pasażera. To potwierdzenie jest wyłącznie dla kupującego i nie jest traktowane przez kontrolera jako dowód zakupu biletu.

Okazywanie biletu do kontroli

Po uzyskaniu informacji, że wnieśliśmy opłatę za przejazd przez telefon komórkowy za pośrednictwem systemu mPay, kontroler prosi o okazanie biletu poprzez wykonanie połączenia pod jeden z bezpłatnych numerów służących do okazań biletów. Kontroler ma te numery umieszczone na identyfikatorze. Dla pewności kontroler może poprosić nas o podanie dwóch ostatnich cyfr numeru telefonu komórkowego (będą one widoczne w wiadomości SMS, którą otrzymamy po wykonaniu połączenia).

Informacja dla użytkowników telefonów z systemem Android
Na stronie www.mpay.pl/android jest dostępna bezpłatna aplikacja umożliwiająca łatwe kupowanie biletów autobusowych.

Szczegółowe informacje na temat aktywacji usługi, zasilania konta i kupowania biletów radomskiej komunikacji miejskiej poprzez telefony komórkowe w systemie mPay można znaleźć na stronach internetowych www.mpay.pl/bilety i www.mzdik.pl

(kat)