„Boski Mozart” na zakończenie sezonu ROK. I na finał Macieja Żółtowskiego

8 czerwca 2017

Radomska Orkiestra Kameralna zagra w sobotę, 10 czerwca, o godz. 18, ostatni koncert w tym sezonie artystycznym i ostatni pod batutą Macieja Żółtowskiego, który kończy współpracę z ROK. Muzyczny wieczór nosi tytuł „Boski Mozart”. Jako solista wystąpi Adam Wodnicki (fortepian).

   
Adam Wodnicki

Adam Wodnicki

  W programie m.in. W. A. Mozart: 23. Koncert fortepianowy A-dur KV 488, 39. Symfonia Es-dur KV 543 Wolfgang Amadeusz Mozart osiągnął szczyty artystyczne niedostępne żadnemu innemu kompozytorowi. Po łacinie "amadeus" znaczy "umiłowany przez Boga". Można powiedzieć, że Mozart został przez Boga wybrany, a sam Bóg przemawia do nas poprzez jego wielką muzykę. Kompozycjami, w których w najwyższym stopniu przejawia się jego przebogata fantazja, są opery i koncerty fortepianowe, mimo że skomponował wiele innych arcydzieł należących do każdego rodzaju muzyki. Jego dzieła stanowią połączenie wyjątkowego smaku i logiki formalnej, a wyrażają najgłębsze uczucia, w których, zdaje się, zawarta jest tajemnica wiecznej młodości. Każda licząca się orkiestra powinna mieć w swoim repertuarze przynajmniej kilka symfonii i koncertów Mozarta. Do tych najpopularniejszych należy z pewnością 39. Symfonia Es-dur, obok słynnej 40. g-moll i 41. C-dur „Jowiszowej" uznawana za najwybitniejsze osiągnięcie mozartowskiej symfoniki. Majestatyczny wstęp, melodyjne Allegro, nastrojowe Andante, nietypowy ländler w miejscu klasycznego scherza, żywiołowy finał - a w każdej z tych części łatwe do zapamiętania, pełne cudownej lekkości i naturalności melodyjne frazy - z pewnością przyczyniły się do włączenia tej symfonii do tzw. żelaznego repertuaru. Geniuszu Mozarta nie zabraknie też w pierwszej części wieczoru, którą wypełni słynny 23. Koncert fortepianowy A-dur w wykonaniu wybitnego amerykańsko-polskiego wirtuoza fortepianu, Adama Wodnickiego. Adam Wodnicki nazwany jest  "fenomenalnym pianistą" i "muzyczną gwiazdą". Ceniony przez publiczność i krytykę m.in. za naturalną łatwość wypowiedzi muzycznej, wyrafinowanie muzyczne, ale przede wszystkim za umiejętność wytworzenia magii, której doświadczają słuchacze podczas jego koncertów. kat
Tags