Budowa obwodnicy południowej ruszy… po świętach
Protokół przejęcia został popisany w ubiegły piątek. Konsorcjum, które wygrało przetarg, przejęło tereny zarezerwowane dla wszystkich etapów obwodnicy. Są więc one już oficjalnie placem budowy. Zgodnie z przepisami wykonawca aż do dnia odebrania inwestycji ponosi odpowiedzialność za ewentualne szkody, które w tym miejscu powstaną - tłumaczy rzecznik mZDiK Dariusz Dębski. Dodaje, przedstawiciele firmy Fart przesłali nową wersję tegorocznego harmonogramu rzeczowo-finansowego inwestycji w ubiegły czwartek.- Został on poprawiony zgodnie z naszymi wytycznymi. Uzgodniliśmy, że tegoroczny harmonogram będzie jednak opiewał na kwotę wyższą niż 35 mln zł. Zastrzegliśmy też, że wykonawca otrzyma w tym roku wynagrodzenie w wysokości 35 mln zł, chyba że pozyskamy dodatkowe fundusze ze źródeł zewnętrznych. Na przełomie kwietnia i maja spodziewamy się rozstrzygnięć w sprawie subwencji drogowej - wyjaśnia Debski.
W przyszłym tygodniu MZDiK planuje spotkanie z przedstawicielami wszystkich firm wchodzących w skład konsorcjum budującego obwodnicę południową oraz z przedstawicielami wszystkich inwestorów sieci. - Uzgodnimy zasady współpracy przy budowie kolejnych etapów trasy. Wykonawca planuje wejść na plac budowy zaraz po świętach Wielkanocnych - zaznacza D. Dębski.
Trwa przetarg na wyłonienie firmy, która zajmie się kompleksowym nadzorem inwestorskim nad realizacją obwodnicy. Na przetarg w tej sprawie wpłynęło aż siedemnaście ofert, jednak jedną z nich oferent wycofał przed otwarciem kopert. Najdroższą ofertę przedstawiła firma DHV Polska z siedzibą w Warszawie - ponad 3 mln 843 tys.zł. Trzy najtańsze oferty złożyły: konsorcjum firm International Supervisors z Warszawy i Integral z Katowic - 583 tys. 930 zł., Bud-Invent z Warszawy - prawie 590 tys. zł, Lafrentz Polska z Poznania - prawie 879 tys.zł.
Firmy chcą za malo pieniędzy!
- Przy tak dużych inwestycjach zasadą jest, że wynagrodzenie za kompleksowy nadzór powinno wynosić od jednego do dwóch procent wartości inwestycji. Na sfinansowanie nadzoru inwestorskiego nad obwodnicą południową zarezerwowaliśmy zatem około 1,5 mln zł. Uważamy, że trzy wspomniane firmy starające się o to zlecenie przedstawiły oferty rażąco niskie. Zwróciliśmy się do ich przedstawicieli, aby wyjaśnili, w jaki sposób skalkulowali swoje oferty na tak niskim poziomie. Gdy otrzymamy te wyjaśnienia, będziemy mogli podjąć decyzję o wyborze firmy - tlumacz Dariusz Dębski.
Kompleksowy nadzór inwestorski nad obwodnicą południową potrwa prawie osiem lat. Zwycięska firma będzie przez najbliższe 29 miesięcy nadzorowała budowę trasy, a także wszystkie roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne, które będą niezbędne do zakończenia i odbioru inwestycji. - Zajmie się tym, zgodnie z wymogami, które postawiliśmy w przetargu, ośmiu inspektorów. Będą oni musieli codziennie aż do zakończenia inwestycji przebywać na placu budowy i pilnować realizacji robót. Firma, którą wybierzemy, będzie również nadzorowała wykonanie robót budowlanych w okresie gwarancji, czyli przez sześćdziesiąt miesięcy od zakończenia inwestycji - dodaje rzecznik drogowców. Wymienia obowiązki inspektorów: zatwierdzanie dokumentacji projektowej opracowanej przez wykonawcę robót, w tym recept mieszanek mineralno-asfaltowych, stałe uczestnictwo w naradach technicznych, kontrolowanie zmian w realizacji umowy z wykonawcą, a w przypadku nieterminowego usuwania przez wykonawcę wad i usterek, przygotowanie danych niezbędnych do naliczania kar umownych z tego tytułu. Firma sprawująca kompleksowy nadzór inwestorski nad obwodnicą południową sporządzi również pełne rozliczenie finansowe inwestycji i dokona odbioru pogwarancyjnego.
(kat)