Budowa trasy N-S. Wiemy jak będzie przebiegać

16 września 2015

Zakończyły się prace nad koncepcją przebiegu trasy N-S na odcinku od ronda Mikołajczyka do ul. Żeromskiego. Na tej podstawie zostanie teraz opracowany szczegółowy projekt i już w przyszłym roku rozpoczną się prace budowlane. Arteria ma odkorkować centrum Radomia.

  160915trasa_n-s   - Budowa trasy N-S to inwestycja zapowiadana od wielu lat, która teraz doczeka się realizacji. Głównym celem, jaki przyświeca nowej inwestycji drogowej jest odkorkowanie centrum miasta. Trasa N-S ma stanowić alternatywę dla ul. 25 Czerwca i pomóc rozwiązać jeden z najbardziej uciążliwych problemów komunikacyjnych w mieście – podkreśla prezydent Radosław Witkowski Na odcinku od ronda Mikołajczyka do węzła u zbiegu z ul. Słowackiego trasa N-S ma mieć dwie jezdnie, po dwa pasy w każdym kierunku. Zgodnie z najnowszą koncepcją, na rondzie powstanie piąty wlot - na dwukierunkową ścieżkę rowerową. Między rondem, a węzłem chodnik oraz ścieżka rowerowa będą miały po 2 m szerokości i będą od siebie odsunięte, aby uniknąć wycinki drzew rosnących wzdłuż Beliny-Prażmowskiego. Obsługę pobliskiej szkoły i prywatnych posesji zapewni na tym odcinku dwukierunkowa droga odbarczająca. Z uwagi na bezpieczeństwo powstaną na niej trzy wyniesienia. Węzeł u zbiegu z ulicą Słowackiego umożliwi obsługę relacji dotychczas niedostępnych. - Jadący zarówno od strony dworca, jak i od ul. Szklanej będą mogli skorzystać z bezkolizyjnego wjazdu na wiadukt w ciągu ul. Słowackiego, który umożliwi dalszą jazdę w kierunku Idalina. Z kolei dla jadących od strony Idalina powstanie bezkolizyjny zjazd z wiaduktu w stronę dworców PKS i PKP. To wszystko spowoduje odciążenie śródmieścia, w tym m.in. zakorkowanego lewoskrętu z ul. Słowackiego w ul. 25 Czerwca – tłumaczy wiceprezydent Konrad Frysztak. Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi. Samo przejście podziemne zostanie zlikwidowane. Piesi i rowerzyści będą mieli natomiast wydzielony na wiadukcie ciąg pieszo-rowerowy. Rowerzyści jadący od ronda Mikołajczyka będą mogli na węźle na poziomie zero skręcić w lewo i jezdniami po obu stronach najazdu na wiadukt pojechać w kierunku ulicy 25 Czerwca. Na odcinku od Słowackiego do Żeromskiego trasa N-S będzie miała jedną jezdnię, która będzie biegła bezpośrednio obok torów kolejowych. - Według najnowszej koncepcji, wzdłuż tego odcinka trasy powstanie ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3, 5 m, którego w poprzednich planach nie było. Właśnie z tego powodu będą konieczne dodatkowe wykupy gruntów niezbędnych do realizacji tego zadania. Ciąg ten wraz z drogą odbarczającą zapewnią obsługę posesji od strony linii kolejowej – wyjaśnia Konrad Frysztak. U zbiegu z ul. Szklaną powstanie rondo z wydzielonym prawo skrętem z Żeromskiego w nową trasę. Rowerzyści będą mogli skręcić w lewo w Żeromskiego albo wjechać na wprost w ul. Sienną, co umożliwią im zaniżone krawężniki. Trasa N-S ma być gotowa do końca 2017 roku. Projektowa wartość inwestycji to 32 mln zł. - Pierwsze pieniądze - 13 mln zł - na realizację zadania miasto już ma dzięki subwencji drogowej, którą otrzymało na budowę ul. Młodzianowskiej - informuje Janusz Kalinowski z biura prasowego magistratu. Przetarg na budowę odcinka trasy N-S, łączącego rejon dworca PKS z ulicami Słowackiego, Żeromskiego i Szklaną zostanie ogłoszony w przyszłym roku. (kat)  
Tags