Cała trasa N-S przejezdna. Oddano do użytku odcinek od ronda dr Krystyny Zapały do ulicy Andersa

15 października 2025

Dzisiaj, tuż po godz. 11 pierwsi kierowcy przejechali odcinkiem trasy N-S od ronda dr Krystyny Zapały do ulicy Andersa. Nowa droga zapewni wygodne połączenie między centrum miasta a osiedlem Nad Potokiem i Gołębiowem I. Rondo zostało przebudowane na turbinowe, a to pozwoli na płynniejsze poprowadzenie ruchu.

 

fot. MZDiK Radom

 

- To historyczna chwila, bo pierwsze plany budowy tej trasy powstały w latach 70. XX wieku. Już wtedy mieszkańcy tej części miasta opowiadali sobie, że za blokami będzie biegła nowa droga. To też dla mnie ważne wydarzenie, bo o trasie N-S mówiłem w kampanii wyborczej już w 2014 r. Dziś oddając trzeci etap domykamy wschodni ring drogowy Radomia. To przede wszystkim bezpieczeństwo, komfort i szansa na rozwój naszych stref przemysłowych, które zamierzamy rozwijać. Nie możemy też zapominać o bieżącym użytkowaniu i komforcie dla mieszkańców osiedla Nad Potokiem czy osiedla Gołębiów – mówił podczas otwarcia trasy, prezydent Radosław Witkowski.

– Ten odcinek został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o mieszkańcach wszystkich blokowisk, które znajdują się w tej części naszego miasta. Trzeci odcinek trasy NS, to nie tylko jezdnia, asfalt, ale również infrastruktura okołodrogowa, czyli ciągi pieszo-rowerowe i chodniki. Można też bezpiecznie i komfortowo dostać się do przystanków PKP – Radom Gołębiów i Radom Wschodni. Ta inwestycja została przede wszystkim zaplanowana po to, żeby z jednej strony usprawnić ruch na odcinku północ-południe, ale również odciążyć centrum naszego miasta. Nowa trasa była przejezdna i częściowo oddany do użytku dla kierowców od kilku tygodni. Dzisiaj droga, którą dajemy kierowcom ma już pełną funkcjonalność – podkreślała wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.

Ekologia i rondo turbinowe

Powstała nowa jezdnia, most nad Potokiem Północnym, przejścia podziemne, przystanki komunikacji publicznej, chodniki i ścieżki rowerowe. Zastosowano także rozwiązania proekologiczne, w tym retencję wód opadowych i nasadzenia zieleni.

Trzeci etap trasy N-S zaczyna się od ronda Krystyny Zapały. Z nową jezdnią łączą się ulice Kolberga i Szklana, a następnie dwie odnogi do ulicy Olsztyńskiej, jedna do ulicy Struga (wraz z łącznikiem do ulicy Andersa) i ostatnia do końcówki ulicy Andersa. Nowa trasa przebiega w sąsiedztwie przystanków kolejowych Radom Wschodni oraz Radom-Gołębiów.

Rondo dr Krystyny Zapały jest teraz turbinowe. Na dwóch wlotach zostały wyznaczone osobne pasy dla pojazdów skręcających w prawo lub w lewo, oznaczone znakami pionowymi i poziomymi. Na samym rondzie pasy te rozdzielono krawężnikiem oraz dwiema grubymi liniami ciągłymi. To rozwiązanie dla bezpieczeństwa ruchu bywa stosowane w innych miastach i dobrze się tam sprawdza.

Wartość całego projektu pod nazwą "Budowa trasy N-S w Radomiu - etap III" to prawie 90 tys. zł, a wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 to kwota ponad 20 tys. zł.

Teraz drogowcy będą realizować kolejny etap trasy N-S. Wczoraj została podpisana umowa z firmą Strabag na realizację następnej części aż do ulicy Energetyków.

kat, bdb

Źródło: MZDiK Radom, Urząd Miejski Radom

Zdjęcia: MZDiK Radom

 

Tags
Reklama