Coraz bliżej do elektrycznych autobusów. Montują ładowarki na pętlach

30 marca 2020

Trwają ostatnie prace montażowe przy instalowaniu ładowarek pantografowych dla autobusów elektrycznych na pętlach na Południu i Gołębiowie I. Równocześnie w fabryce Solarisa w podpoznańskim Bolechowie trwa produkcja pojazdów dla Radomia.

    Przypomnijmy: miasto w ramach tzw. projektu multimodalnego zakupiło 10 ładowarek zajezdniowych oraz dwie pantografowe, które zostały ustawione w wymienionych miejscach do zawracania autobusów.  - Czas ładowania autobusu na pętli to około 10 minut. Nie będzie on oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 km, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin - wyjaśnia rzecznik MZDiK Dawid Puton. Nowe autobusy trafią na linię 1. To ona została wytypowana na podstawie różnych uwarunkowań jako pierwsza do elektryfikacji. Solarisy będą umożliwiać podróż około 70 pasażerom. Pojazdy będą zaopatrzone w dodatkowe źródło energii. - Nowością na skalę europejską jest to, że będzie ono na gaz ziemny, a nie jak to zazwyczaj bywało w tego rodzaju pojazdach, na olej napędowy. Ma to pozwalać na zasilanie na przykład ogrzewania nie zmniejszając zarazem mocy baterii - dodaje rzecnik. Radomskie autobusy będą zasilane baterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh. Takie akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Solarisy oczywiście będą wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. - Nowością będą w nich kasowniki dualne, czyli nie z przyciskami, lecz z ekranem dotykowym. W autobusach nie zabraknie również monitoringu czy ładowarek USB. Diodowe wyświetlacze czołowe w pojazdach będą świeciły na biało, co ma zapewniać ich lepszą czytelność dla pasażerów, także tych słabo widzących- podkreśla Dawid Puton. Za 10 elektrycznych pojazdów marki Solaris Urbino 12 (wraz z ładowarkami) miasto zapłaci prawie 32 mln zł. Po Radomiu zaczną one jeździć w połowie bieżącego roku. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji zdecydowało, iż nada im osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. kat, bdb Fot. MZDiK Radom  
Tags