Druga Abakanowicz w Orońsku
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku gromadzi od ponad 30 lat zbiory z myślą o stworzeniu reprezentatywnej kolekcji nowoczesnej rzeźby polskiej, do tej pory znalazły się w niej prace m.in.: Mirosława Bałki, Krzysztofa Bednarskiego, Jerzego Beresia, Władysława Hasiora, Marii Jaremy, Jerzego Jarnuszkiewicza, Katarzyny Kobro, Ludwiki Nitschowej, Józefa Szajny, Zofii Woźnej.
Dyrekcja CRP podkreśla: fakt, że praca tej klasy jest własnością Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest powodem do dumy, podnosi prestiż instytucji i wartość, nie tylko materialną, kolekcji. CRP dołączyło do grona ponad 60 muzeów i galerii na świecie, które szczycą się posiadaniem prac Magdaleny Abakanowicz, są to m.in.: Stedelijk Museum w Amsterdamie, Centres Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art i Metopolian Museum w Nowym Jorku.
W l. 70. XX w. Abakanowicz odbyła podróż do "źródeł energii" - odwiedziła Nową Gwineę, Celebes, Bali, Jawę i Tajlandię. Sztuka, z którą się tam zetknęła, odbiła się na jej twórczości. W cyklu rzeźb Coexistence odciski ludzkich torsów zostały zaopatrzone w zwierzęce głowy. W jednej postaci koegzystuje ze sobą człowiek i zwierzę. Wspólne im są duch, wrażliwość i intuicja, ale bazują na różnych doświadczeniach rzeczywistości. Z kawałków zgrzebnego workowego płótna, zszywanego, sztukowanego i spajanego żywicą syntetyczną artystka tworzy serie wydrążonych ludzkich figur. Ciało staje się tu negatywem, skorupą, formą odlewniczą, lecz jednocześnie stanowi pozytyw, trzon i masę. Od lat 80. syntetycznie ujęta postać człowieka staje się głównym motywem jej prac.
Tur”jest aktualnie prezentowany w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku na szóstej już odsłonie wystawy „Alfabet Rzeźby o, p, r”., ponownie praca zostanie udostępniona w listopadzie b.r.
W zbiorach CRP w bezterminowym depozycie znajduje się już jedna rzeźba tej artystki „Ukon” z cyklu „Gry wojenne”.
(kat)
Fot. Jan Gaworski