Dunikowski na 30-lecie CRP w Orońsku
Kronikarze liczą CPR lat 30, choć rzeźbiarze przyjeżdżali do Orońska znacznie wcześniej, już w latach 60. XX wieku. Wybrali to miejsce ze względu na dostępność tworzywa - kamienia szydłowieckiego i kieleckiego a także jego urodę i tradycję artystyczną, choć w dawnej posiadłości rodziny malarza Józefa Brandta trudno było się doszukać świetności z jego epoki. W pałacyku mieściła się wtedy m. in. szkoła i ośrodek zdrowia, a z czasem wszystkie obiekty i park zostały zdewastowane. W 1965 roku trzynastu rzeźbiarzy zorganizowało tu pierwsze spotkania, a cztery lata później z ich inicjatywy powstał ośrodek pracy twórczej. Prowadziło go najpierw Towarzystwo Sztuk Pięknych, potem ZPAP, wreszcie w 1979 r. Orońsko przejął minister kultury, a CPR stało się instytucja państwową.
Wystawę Dunikowskiego przygotowano we współpracy z Muzeum Rzeźby jego imienia w Królikarni (które jest oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie) i będzie pierwszą, poza macierzystą placówką, przekrojową prezentacją całej twórczości artysty.
Artysta niepokorny
Xawery Dunikowski był z pewnością artystą „niepokornym”. W każdej epoce twórczej swojego długiego życia zaskakiwał czy wręcz szokował publiczność, wyprzedzając o kilka długości epokę, w której przyszło mu pracować. Jego dzieła nazywano „straszydłami gipsowymi”, a twórcę odsądzano od czci i wiary.
Wśród wielu arcydzieł pokazanych w Orońsku znajdą się najważniejsze kompozycje z wczesnego okresu twórczości artysty: Fatum, Tchnienie, Macierzyństwo. Zostaną zaprezentowane także trzy figury ze słynnego cyklu Kobiet brzemiennych oraz portrety i wizerunki: od pracy dyplomowej na Krakowskiej ASP – portretu Henryka Szczyglińskiego z 1898 roku, poprzez dekoracyjne, bliskie stylizacji art deco, kobiece portrety z okresu paryskiego, rzeźbione od 1914, aż do powstałych w latach 50. i 60. podobizn: Hanny Rudzkiej-Cybisowej, Włodzimierza Sokorskiego, Aliny Ślesińskiej.
Bliski sztuce portretowej jest słynny cykl Głów wawelskich, dotychczas mało prezentowany. Na ekspozycji zostaną pokazane 24 rzeźby z tego cyklu, z okresu 1925-1929 oraz lat 50. XX w. ukazujące całe bogactwo typów ludzkich, począwszy od postaci historycznych: Zygmunta III Wazy, Stefana Batorego, Fryderyka Chopina, aż do współczesnych wizerunków przyjaciół czy uczennic mistrza. Ważnym uzupełnieniem wawelskiej serii jest Autoportret.
Obok sztuki kameralnej, Dunikowskiego pasjonowały monumentalne realizacje pomnikowe. Na wystawie zobaczymy ich projekty. W paryskiej pracowni artysty w 1917 roku powstał Grobowiec Bolesława Śmiałego, pierwszy projekt pomnika w twórczości Dunikowskiego uznawany za arcydzieło. Na orońskiej ekspozycji znajdzie się jego odlew wykonany w gipsie. W 20-leciu międzywojennym artysta zrealizował tylko dwa monumenty: w 1921 w Warszawie pomnik Wdzięczności Ameryce i w 1936 w Krakowie - Józefa Dietla. Projekt tego drugiego, w skali 1:1, zostanie także zaprezentowany na wystawie.
Pomniki zdominowały powojenną twórczość Dunikowskiego. Już w 1946 roku artysta podjął prace nad pomnikiem Czynu Powstańczego na górze Św. Anny. Realizując ten monument, rozpoczął także prace nad pomnikiem Wyzwolenia Ziemi Warmińsko-Mazurskiej dla Olsztyna. Fragment tego dzieła – Głowa żołnierza radzieckiego będzie przykładem stosunku artysty do socrealizmu. Ten powojenny wątek uzupełnią Popiersie W.I. Lenina (1949) i Robotnik (1946).
Uroczystości rocznicowe zaplanowano na godz.12, a otwarcie wystawy na godz. 13.
(kat)
Fot.: CRP w Orońsku