Dziewięć elektrycznych autobusów będzie jeździć na trasie „trójki”

23 lipca 2021

Tym razem będą obsługiwać trasę „trójki”. Dziewięć kolejnych elektrycznych autobusów Solaris Urbino wyjedzie w poniedziałek na ulice Radomia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji kupiło je dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Kolejne zakupy w planach.

 

fot. Łukasz Wójcik/UM Radom

 

W ramach projektu firma Solaris Bus & Coach dostarczyła także pięć mobilnych stacji ładowania zajezdniowego i pojazd wsparcia technicznego. Wybudowała też stację szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi na Michałowie. Wartość kontraktu wyniosła 28,4 mln zł, z czego ponad 19 mln zł, MPK pozyskało z unijnej dotacji w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Przesiądźmy się do autobusu

- To element szerszej strategii modernizacji naszej komunikacji miejskiej. W zeszłym roku oddaliśmy do dyspozycji mieszkańców pierwszych dziesięć elektrycznych autobusów, teraz mamy dziewięć kolejnych, a w planach są zakupy następnych zero- i niskoemisyjnych pojazdów. Liczę na to, że poprawa standardów w komunikacji miejskiej ułatwi decyzję, by przesiąść się z własnego samochodu do autobusu - mówi prezydent Radosław Witkowski.

Nowe autobusy swą konstrukcją i wyposażeniem są zbliżone do pierwszych w Radomiu dziesięciu „elektryków” Solarisa, które od połowy ubiegłego roku obsługują linię nr 1. Są niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w klimatyzację, monitoring i ładowarki USB oraz kasowniki z wyświetlaczem, przystosowane do płatności zbliżeniowych. Od najbliższego poniedziałku będą obsługiwać linię nr 3, łączącą osiedle Michałów z Idalinem.

Następne na gaz i na prąd

Ale to nie koniec zmian i nowości w MPK. W listopadzie planowany jest odbiór pięciu fabrycznie nowych, 18-metrowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, które pozyskane zostaną w drodze leasingu operacyjnego od konsorcjum firm: Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing S.A. Pozyskanie kolejnych pięciu przegubowców zasilanych gazem CNG planowane jest również w roku 2022.

Ponadto Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji złożyło wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dotację w wysokości ponad 25 mln zł oraz pożyczkę w kwocie 7,7 mln zł na realizację projektu „elektryfikacji” linii nr 7.  Zakłada on zakup jedenastu elektrycznych autobusów przegubowych, pięciu ładowarek zajezdniowych oraz budowę dwóch stacji ładowania pantografowego w obrębie pętli przy ul. Królowej Jadwigi oraz ul. Sycyńskiej. Pieniądze, o które zabiega MPK stanowią około 80 proc. kosztów lanowanego zakupu. 

- Nasze wnioski MPK przeszły pozytywnie ocenę formalną, a decyzja odnośnie przyznania środków powinna zapaść w II połowie tego roku. Jeśli będzie pozytywna, już wkrótce posiadać będziemy ponad połowę swej floty w wydaniu zero- i niskoemisyjnym, tj. 30 autobusów o napędzie elektrycznym i 47 zasilanych CNG - wylicza prezes MPK Krzysztof Zalibowski. Plasuje to radomskie MPK w ścisłej czołówce krajowych przewoźników pod względem posiadanego taboru ekologicznego.

Jak poinformował prezes MPK toczy się również procedura przetargowa dotycząca zakupu energii dla spółki. Ma to być tzw. zielona energia pochodząca w 100 procentach z odnawianych źródeł. To oznacza, że eksploatacja autobusów elektrycznych, także na etapie wytwarzania energii, nie będzie się wiązała z emisją zanieczyszczeń do atmosfery.

kat, bdb

 

 

 

 

 

Tags