Ekspresowo na południe i wschód

Wiceowjeoda mazowiecki Dariusz Piątek i dyrektor warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad Wojciech Dąbrowski, którzy przyjechali do Radomia na konferencję "Rozwój infrastruktury drogowej na południu Mazowsza" nie kryją zadowolenia z przebiegu prowadzonych już remontów; mają też nadzieję, że planowane modernizacje zakończą się w przewidywanych terminach.
- Największy kłopot to wykup gruntów i prostesty społeczne – przyznaje dyrektor Dąbrowski i jako przykład podaje obwodnicę Szydłowca. Tutaj mieszkańcy jednego z osiedli nie zgadzają się na jej przebieg, uważając, że trasę wytyczono zbyt blisko domów. Z podobnych przyczyn opóźniła się o pół roku przebudowa „siódemki” z Białobrzegów do Jedlińska. Teraz GDDiA planuje oddanie tego odcinka, przystosowanego już do wymogów drogi ekspresowej na koniec czerwca br.
Również roboty między Grójcem a Białobrzegami przebiegają sprawnie. - Tutaj tereminy nie są zagrożone, a nawet udało się je przyspieszyć, bo zmia była bradzo łagodna – tlumaczy W. Dąbrowski. Sfinaliozwanie prac przewidziano na połowę przyszłego roku. Za cztery miesiące ma być natomiast gotowa obwodnica Grójca.
Ekspresowwa obwodnicę otrzyma również Radom. Właśnie ostatecznie już wytyczono jej przebieg, wybierając wariant, w którym będzie ona przebiegać stosunkowo daleko od miasta.
Ekspresowa obwodnica Radomia ma mieć długość niespełna 25 km. - Rozpoczyna się od końca obecnie realizowanego odcinka Białobrzegi – Jedlińsk węzłem "Kępiny" i kończy projektowanym węzłem "Młodocin". Sytuowany jest po zachodniej stronie zabudowy Radomia. Na tym odcinku zakłada się poprowadzenie drogi całkowicie po nowym śladzie - wylicza dyrektor Dąbrowski. - Powiązanie z układem drogowym odbywać się będzie na węzłach: "Kępiny", Mleczków" (z istniejącą drogą wojewódzką nr 740, bądź jej zamiennym przebiegiem), Sławno" i "Młodocin".
Dla tego projektu jest już gotowa decyzja środowiskowa. Dalsze formalności zajmą jeszcze około roku, dlatego prace rozpoczną się we wrześniu 2009 r., a zakończą w 2011.
GDDiA prygotowuje się także do przebudowy krajowej „dwunastki” i przystosowania jej do parametrów drogi ekspresowej na odcinku z Opoczna do realizowanej obecnie obwodnicy Puław. Roboty miałyby się zacząć w 2012, a skończyć w 2015r. Częścią tej „ekspresówki” ma być z kolei południowa obwodnica Radomia.
Następna droga to krajowa „dziewiątka”; planuje się, że będzie ona tzw. trasą główną przyspieszonego ruchu. Najbardziej zaawansowane są przygotowania do budowy obwodnicy Iłży.