Elektroniczna rewolucja w komunikacji miejskiej

2 października 2014
Bilet elektroniczny zamiast papierowego, biletomaty i wyświetlane informacje na przystankach, zapowiedzi głosowe w autobusach. To m.in. elementy Systemu Karty Miejskiej oraz Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w radomskiej komunikacji, który już w pełni działa.



 

Kasowniki są we wszystkich autobusach- We wszystkich 185 radomskich autobusach zamontowaliśmy 540 dwusystemowych kasowników pozwalających na kasowanie biletów papierowych i odczytywanie danych z kart miejskich, a także tablice świetlne informujące pasażerów o przebiegu trasy, moduły zapowiedzi głosowych przystanków oraz nowe komputery pokładowe wraz z urządzeniami GPS. Informacje o lokalizacji wszystkich pojazdów komunikacji są w czasie rzeczywistym przesyłane do serwera w naszym systemu nadzoru ruchu. Dane te pozwalają na generowanie informacji o faktycznym czasie przyjazdu poszczególnych autobusów - odpowiednie komunikaty są wysyłane drogą radiową do tablic świetlnych zamontowanych na 44 najważniejszych przystankach - opisuje działanie systemu rzecznik MZDiK Dariusz Dębski.

2Na dziewięciu przystankach stanęły też nowoczesne biletomaty. - Już wkrótce będzie w nich można kupować papierowe bilety jednorazowe i dobowe, ale także zakodować na kartach elektroniczne bilety okresowe. Mamy również czytniki dla kontrolerów oraz urządzenia dla stanowisk personalizacji oraz doładowywania kart. Dostaliśmy również 80 tys. kart miejskich w czterech wzorach graficznych: jednym dla kart na okaziciela i trzech dla kart imiennych - dodaje rzecznik.

2W początkowym okresie Radomska Karta Miejska służy jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych. Nieco później kartą będzie można posługiwać się także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze przejazdy autobusami. - W kolejnych etapach planujemy rozszerzyć funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta w przyszłym roku zastąpi bilety parkingowe w strefie parkowania. Przewidujemy także nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego - zapowiada Dębski.

System wdrażała firma R&G Plus z Mielca. Wartość radomskiego projektu to niewiele ponad 8 mln 839 tys. zł.

 

(kat)

 

Fot.: MZDiK