Fundusz pomaga usuwać azbest

12 lutego 2008
Są pieniądze na usuwanie i niszczenie płyt azbestowych. Można będzie je otrzymać po złożeniu specjalnych wniosków w urzędach gmin. Do 2032r. azbest musi zniknąć

Zgodnie z sejmową ustawą azbest powszechnie używany w minionych latach na budowach maj zostać usunięty i zniszczony do 2032 roku. Do dziś niewiele z tych materiałów zostało usuniętych, a czasu nie zostało wcale tak dużo. Pomoc finansową na utylizację można uzyskać z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Każda gmina będzie opracowywała specjalny plan usuwania azbestu. - Zdjęcie eternitu przez firmę i później jego utylizacja to duży wydatek. Często wiąże się z całkowitą wymianą dachu, a to dużo kosztuje. Powiedzmy, że rolnicy, ci bogatsi będą mogli zrobić to wcześniej, natomiast tych mniej zamożnych na nowy dach po prostu nie stać – podkreśla starosta radomski Tadeusz Osiński.

Niezalecane jest usuwanie płyt azbestowych na własną rękę. - Żeby to zrobić, trzeba mieć zezwolenie starosty, a aby je otrzymać należy przygotować cały program z tym związany – tłumaczy prezes WFOŚ Krystian Szczepański. - Dlatego łatwiej jest skorzystać z pomocy Funduszu. Po to jest nasz program, żeby zniechęcić do samodzielnych działań – dodaje.

Zainteresowani dotacjami powinni składać wnioski w urzędach gmin. Radomianie wszelkie informacje mogą uzyskać np. w Urzędzie Miejskim w wydziale ochrony środowiska. - Spodziewamy się, że co roku w gminach kilkadziesiąt osób będzie się ubiegać o dotacje na ten cel. Tym samym proces niszczenia eternitu rozłoży się w czasie – przewiduje starosta Osiński.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska wspiera samorządy i osoby fizyczne w zakresie ochrony środowiska z terenu województwa mazowieckiego. Fundusz udziela pomocy w postaci pożyczek, dotacji oraz dopłat do kredytów. Pomaga w budowie kanalizacji, oczyszczalni ścieków, termociepłowni, promuje odnawialne źródła energii, wspiera edukację ekologiczną i ochronę przyrody oraz ochronę powietrza.