Koleje Mazowieckie kupią nowoczesne pociągi za ponad 2,2 mld zł!
17 stycznia 2018
Koleje Mazowieckie podpisały z firmą Stadler Polska umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy będą produkowane w Siedlcach. Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł. To największe zakupy w historii polskich spółek kolejowych.
Nowe pociągi mają niemal same zalety. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).
Ponadto wszystkie pojazdy będą pochodziły od jednego producenta, co ma kluczowe znaczenie przy ich późniejszej eksploatacji i utrzymaniu. Więcej pojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na Mazowszu. Będzie można wydłużyć ich zestawienia, a jednocześnie zapewnić tzw. rezerwę taborową. - Nowoczesne pociągi to także większy komfort dla podróżnych - zwraca uwagę Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.
O realizację tego największego w historii polskiej kolei przetargu ubiegało się trzech producentów: Newag, Stadler Polska. oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz i ZNTK „Mińsk Mazowiecki”. Oferta Stadlera uzyskała najwyższy wynik.
Koszt zakupu to ponad 2,2 mld zł. Spółka na realizację tej inwestycji aplikuje o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Poziom dofinansowania wynosi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, do których zaliczają się zakup taboru i symulatora jazdy pociągiem, szkolenia pracowników oraz pakiety pozderzeniowo-naprawcze. Wydatki dotyczące serwisu będą pokrywane ze funduszy własnych przewoźnika.
Wszystkie zamówione pociągi zostaną wyprodukowane na Mazowszu w zakładach firmy Stadler w Siedlcach. Pojazdy zostaną dostarczone w kilku transzach.
Jak zauważa marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, to przełom i kolejny duży impuls rozwojowy dla przewoźnika. - Kiedy tworzyliśmy Koleje Mazowieckie, dysponowały one jedynie dzierżawionymi i dość wysłużonymi pojazdami. Dziś wożą pasażerów 317 składami, a po tym zakupie będzie ich 388. KM są teraz fenomenem na skalę krajową. Od kilku lat zajmują drugie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Do tego są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju – dodaje marszałek.
kat
Fot. UMWM Warszawa