Koncert finałowy konkursu Arboretum. Zwycięzcę wskaże Krzysztof Penderecki

19 listopada 2017

Koncert finałowy Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Krzysztofa Pendereckiego „Arboretum” odbędzie się we wtorek, 21 listopada, o godz. 18 w Zespole Szkół Muzycznych. Zagra Radomska Orkiestra Kameralna pod batutą Dawida Runtza.

 
Maestro Penderecki jest patronem i głównym jurorem w konkursie (fot. archiwum)

Maestro Penderecki jest patronem i głównym jurorem w konkursie (fot. archiwum)

  W programie znajdą się utwory zakwalifikowane do finału konkursu Aroboretum: Albert Carbonell "Sauri – Sketches", Gianluca Castelli "Much Madness/Four haunting delusions", Michael Gatonska "Deep is the voice of the Forest", Wojciech Kostrzewa "Novelette, Andrea Portera "Dragon-fly Emblem" Hajime Shimizu- Kazaogi "Beschwörung des Windes". W koncercie wezmą udział jurorzy I etapu i przewodniczący jury prof. Krzysztof Penderecki. We wtorkowy wieczór dowiemy się, który z sześciu finalistów otrzyma laury zwycięstwa, a tym samym uznanie samego maestro Pendereckiego. Kompozytorzy, których dzieła zostaną wykonane podczas koncertu zostali wyłonieni w trakcie obrad jury I etapu spośród 110 poprawnie nadesłanych partytur i tym samym zakwalifikowali się do finału konkursu. Po wykonaniu kompozycji przez Radomską Orkiestrę Kameralną zapadnie decyzja, kto w tym roku otrzyma lur zwycięstwa. Przyznane zostaną trzy nagrody regulaminowe: I w wysokości 30 tys. zł, II w wysokości 10 tys. zł i III w wysokości 5 tys. zł. Zostanie przyznana także nagroda publiczności. W trakcie przerwy każdy z widzów będzie mógł wskazać na przygotowanych wcześniej kartach do głosowania jeden z utworów, który ich zdaniem był najlepszy. Po przeliczeniu głosów, kompozycja, która uzyska największe poparcie otrzyma nagrodę publiczności w wysokości 5 tys. zł (nagroda ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS). Będziemy mieli okazję przekonać się, czy zdanie profesjonalisty jest zgodne z gustami osób na widowni. Konkurs był otwarty dla kompozytorów wszystkich narodowości bez limitu wieku. Jego specyfiką jest dwuetapowa procedura. W pierwszym etapie nadesłane anonimowo utwory oceniało trzyosobowe jury: Paul Patterson, Piotr Moss i Maciej Żółtowski. Do drugiego etapu, publicznego wykonania podczas specjalnego koncertu Radomskiej Orkiestry Kameralnej, zostało zakwalifikowanych sześć prac. Jury obradowało w siedzibie ROK w pierwszych dniach września. - Jurorzy mieli przed sobą niełatwe zadanie. Każdej z nadesłanych partytur należało poświęcić wiele uwagi. Na podstawie samego tylko zapisu nutowego wprawne ucho kompozytora lub dyrygenta potrafi odtworzyć realne brzmienie kompozycji, choć często nie jest to zadanie łatwe, szczególnie w przypadku dzieł awangardowych, posługujących się nowoczesną, skomplikowaną notacją. Po trwających trzy dni obradach, jurorzy uzgodnili werdykt. Z niecierpliwością czekali na ujawnienie danych kompozytorów. Okazało się, że finaliści pochodzą z bardzo różnych stron świata, niestety tym razem żaden z Polaków nie przeszedł do drugiego etapu - wyjaśnia Agnieszka Stanicka z biura koncertowego ROK. Celem organizowanego konkursu jest wzajemne zbliżenie muzyki współczesnej i publiczności regularnych koncertów filharmonicznych. Dotychczas realizowane konkursy nie uwzględniały udziału publiczności podczas finalnego wyboru laureatów. Unikalne jest też powierzenie funkcji jurora na tym etapie jednej osobie - w tym przypadku Krzysztofowi Pendereckiemu. kat, bdb
Tags