Lotnisko w Radomiu może uruchomić loty nocne i zwiększyć liczbę operacji w dzień. Jest pozytywna decyzja środowiskowa
Z portu lotniczego w Radomiu będzie można wykonywać więcej lotów cywilnych w ciągu dnia i uruchomić nocne. Jest pozytywna decyzja środowiskowa w tej sprawie. PPL, właściciel lotniska, nie kryje zadowolenia, choć są pewne ograniczenia.
Wczoraj Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach umożliwiającą zwiększenie liczby cywilnych operacji lotniczych w ciągu dnia i uruchomienie lotów cywilnych w porze nocnej w ramach działalności Portu Lotniczego w Radomiu. "Decyzja została wydana dla wariantu zaproponowanego przez wnioskodawcę tj. Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” obejmującego prognozowany ruch lotniczy dla operacji cywilnych w liczbie 35 operacji w ciągu dnia i 10 w nocy oraz loty szkoleniowe w liczbie 110 operacji lotniczych w ciągu dnia i 10 w ciągu nocy" - czytamy w komunikacie RDOŚ w Warszawie.
Ograniczyć ryzyko kolizji samolotów z ptakami
W decyzji określone zostały warunki realizacji przedsięwzięcia mające na celu ograniczenie oddziaływania na środowisko i ograniczenie uciążliwości dla terenów sąsiednich. Wskazano m.in. konieczność opracowania i wdrożenia programu ograniczającego ryzyko kolizji samolotów z ptakami, zastosowanie oświetlenia ograniczającego przywabianie owadów i polujących na nie nietoperzy i płazów, zastosowanie wygrodzeń w okresie migracji płazów.
Nałożony został również obowiązek monitoringu oddziaływania na środowisko przyrodnicze, przede wszystkim w zakresie ornitofauny, obejmujący m.in. stanowiska lęgowe, kolonie i miejsca koncentracji ptaków oraz ich śmiertelność. Monitorowana ma być także śmiertelność nietoperzy w wyniku kolizji z samolotami oraz płazów z uwzględnieniem ich sezonowych migracji. Wyniki monitoringu będą źródłem informacji w zakresie skuteczności zastosowanych środków minimalizujących oddziaływanie i podstawą do podjęcia ewentualnych dodatkowych działań.
Obowiązek analizy
"Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie nałożył także obowiązek wykonania (w terminie 12 miesięcy od dnia oddania inwestycji do eksploatacji) analizy porealizacyjnej w zakresie hałasu wynikającego zarówno bezpośrednio z operacji lotniczych, jak i pochodzącego ze źródeł naziemnych. Wyniki analizy mają być przedstawione RDOŚ w Warszawie w terminie 6 miesięcy od jej wykonania. Na podstawie analizy porealizacyjnej można będzie ocenić rzeczywiste oddziaływanie lotniska na środowisko – w przypadku przekroczenia standardów akustycznych może być konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania" - napisano w komunikacie.
Jak informuje RDOŚ w Warszawie, zainteresowani sprawą mogli składać uwagi i wnioski. Wpłynęło w sumie ponad 30 uwag. Głównie dotyczyły one obaw związanych z hałasem, który może być generowany w wyniku zwiększenia liczby operacji lotniczych, choć wpłynęły także opinie wyrażające poparcie dla zwiększenia liczby lotów.
Zwiększyć atrakcyjność
- Cieszymy się, że Lotnisko Warszawa Radom uzyskało pozytywną decyzję Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska dotyczącą możliwości wykonywania lotów nocnych. To ważny krok, który pozwala nam dostosować strategię operacyjną dla tego portu i znacząco zwiększyć jego atrakcyjność w oczach przewoźników czarterowych, ale także - co równie istotne - w kontekście potencjalnego rozwoju segmentu cargo - komentuje Marcin Danił, członek zarządu Polskich Portów Lotniczych ds. finansowo-handlowych.
Jak podkreśla Danił, to wspólny sukces. - Decyzja powinna była zostać zabezpieczona już na etapie uruchamiania lotniska, ale cieszymy się, że udało się ją uzyskać teraz. Otwiera ona zupełnie nową perspektywę dla przyszłości i rozwoju Radomia - zapewnia.
- Limit 10 operacji nocnych może wydawać się niewielki, ale dla czarterów to realne ułatwienie - zwłaszcza w sytuacji, gdy Lotnisko Chopina w Warszawie nie jest dostępne w porze nocnej - podkreśla Marcin Danił.
Bożena Dobrzyńska