Lotnisko w Radomiu. Podróżujący z ITAKĄ polecą z Sadkowa?

19 kwietnia 2019

Biuro podróży ITAKA, jedno z wiodących na rynku turystycznym w Polsce jest bliskie dogadania się z Przedsiębiorstwem „Porty Lotnicze”, nowym właścicielem lotniska w Radomiu i ogłoszenia lotów z Sadkowa – podaje Puls Biznesu, a za nim portal rynek-lotniczy.pl.

 
Premier Morawiecki przy makiecie nowego portu w Radomiu (fot. archiwum)

Premier Morawiecki przy makiecie nowego portu w Radomiu (fot. archiwum)

  – Rozmawiamy z PPL i jesteśmy bliscy osiągnięcia porozumienia. Nie ma innej możliwości, bo wszyscy wiedzą, jaki los czeka Okęcie: to tylko kwestia czasu, kiedy czartery nie będą mogły stamtąd latać – mówi cytowany przez Puls Biznesu wiceprezes Itaki Piotr Henicz. Gazeta informuje, że w lutym przedstawiciele PPL zarządzającego lotniskiem im. Fryderyka Chopina i portem w Radomiu, spotkali się z szefami biur podróży, by przekonać ich do przeniesienia operacji z Warszawy. PPL chce, by od 2021 roku czartery nie latały ze stolicy a z lotniska komplementarnego dla Okęcia. Alternatywą ma być radomski Sadków, w którym PPL zamierza zainwestować w pierwszym etapie 425 mln zł. Gazeta dodaje, że PPL zapowiada wprowadzenie ograniczeń wykluczających czartery z możliwości korzystania ze stołecznego portu i jednocześnie obiecuje lepsze warunki touroperatorowi, który jako pierwszy zdecyduje się na Radom. . To nie działa jak automat Portal rynek-lotniczy. pl zwraca jednak uwagę, że sama procedura przeniesienia lotów do Radomia nie jest automatem. Jak przykład podaje amsterdamskie lotnisko Schiphol, gdzie holenderskie władze planowały, poprzez wdrożenie odpowiednich przepisów, „zmusić” czarterowe linie lotnicze do przeniesienia ruchu z Schiphol na lotnisko Lelystad. "Plan ten odrzuciła jednak Komisja Europejska. Wiele wskazuje, że instytucja unijna będzie miała jeszcze więcej zastrzeżeń do „wypchnięcia” ruchu z Okęcia do Sadkowa, niż miała w przypadku zmian na Schiphol" - zauważa rynek-lotniczy.pl. Portal podkreśla również, że zagrożony jest termin otwarcia radomskiego lotniska, min.  z powodu ciągnącej się od miesięcy procedury wyłonienia wykonawcy najbardziej newralgicznej inwestycji – pasa startowego. To może - zdaniem autorów - spowodować przesunięcie otwarcia radomskiego lotniska, pierwotnie planowanego na jesień 2020 roku. Problemem jest również płynny dojazd do lotniska w Radomiu. "Ma to nastąpić w 2021 roku, ale to tylko plany. Faktyczne daty oddania linii kolejowej nr 8 oraz dróg wiodących z Warszawy do portu w Sadkowie są niewiadomymi" - uważa rynek-lotniczy.pl. Przewoźnicy wiedzą i wykorzystują Portal rynek-lotniczy.pl twierdzi, że ewentualni przewoźnicy zdają sobie sprawę, z jakiej pozycji stratuje do rozmów z nimi PPL "i z pewnością wykorzystują tę wiedzę w rozmowach (...) w sprawie wysokości opłat lotniskowych" Zdaniem portalu, spółka Skarbu Państwa sama chce skusić potencjalnych kontrahentów preferencyjnymi stawkami, więc od razu wychodzi z kiepskich pozycji negocjacyjnych". Autorzy artykuły ponadto zauważają, że inne biura podróży w razie „wyrzucenia” ich z Okęcia wyrażają chęć operowania z Modlina, a nie położonego dalej od stolicy lotniska w Radomiu. kat Źródło: rynek-lotniczy.pl
Tags