Lotnisko w Radomiu. Z portu na Sadkowie będą mogły latać duże samoloty

12 listopada 2021

Airbusy A320 i A321 oraz boeingi 737, ale docelowo także szerokokadłubowe boeingi 777, 787 oraz airbusy A330 – takie samoloty – według Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze – mają lądować i startować z budowanego w Radomiu lotniska.

 

Terminal lotniska jest w budowie

 

Jedenaście stanowisk

W projekcie portu znalazło się jedenaście stanowisk postojowych. – To będą stanowiska parkowania doczołowego, czyli wówczas samolot stanie na wprost terminala. Później musi skorzystać z push-backa, żeby zostać wypchnięty i móc kołować. Wiadomo jednak, że w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ten ruch będzie mniejszy i wszystkie jedenaście stanowisk nie będzie wypełnione. Dlatego planujemy również umożliwić parkowanie na tzw. samomanewrowanie statków powietrznych, dzięki czemu będzie można uniknąć korzystania z push-backa – tłumaczy Grzegorz Tuszyński, dyrektor portu w Radomiu. 

Jeżeli chodzi o kod referencyjny lotniska, to początkowo będzie nim "C", czyli dla airbusów A320 i A321 oraz boeingów 737, natomiast cała infrastruktura jest budowana po to, żeby docelowo uzyskać nawet kod "E", czyli Dreamlinerów.

Ring w części wschodniej

Droga startowa radomskiego lotniska była szeroka na 60 m i tak zostało. Jak podaje portal ryneklotniczy.pl, jej profil jest jednak obecnie bardziej płaski od poprzedniej. Została wygładzona i przedłużona z dwóch do 2,5 km, czyli długości standardowej dla większości lotnisk w Polsce. – 45 m szerokości nawierzchni to beton, po którym poruszać się będą statki powietrzne, natomiast pobocza zrobiliśmy asfaltowe. W jej części wschodniej zrobimy ring, gdzie samolot będzie mógł zawrócić i kołować na pas startowy w kierunku 2/5. Zanim jednak ten ring zostanie domknięty, to jest wykonana płaszczyzna do zawracania, z której statek powietrzny może skorzystać już teraz. Ona jest właśnie przeznaczona dla samolotów klasy "C" – wyjaśnia dyrektor Tuszyński.

Cała infrastruktura podziemna jest betonowa. W osi drogi startowej jest zatopiona kanalizacja kablowa pod oświetlenie drogi startowej. Wokół osi drogi startowej wykonana jest już też kanalizacja teletechniczna. W tej chwili trwa wciąganie i układanie odpowiednich kabli.

Ścieżka odbiorów

Jak już wielokrotnie pisaliśmy, budowa lotniska ma zakończyć się jesienią 2022 r. Finał prac budowlanych łącznie z uprzątnięciem terenu i dostosowaniem nawierzchni zielonych przewidziano  nieco wcześniej, bo w czerwcu przyszłego roku. Na lipiec zaplanowano instalację lamp nawigacyjnych na drodze startowej. Wówczas ostatni wykonawca powinien zejść z placu budowy.

- Później wejdziemy w ścieżkę odbiorów obiektów stricte budowlanych. Planujemy, że maksymalnie do września wszystkie odbiory się odbędą. Następnie czeka nas proces certyfikacji lotniska, także unijny.o może zająć ok. sześciu miesięcy. Uruchomienie portu planowane jest wobec tego na przełom drugiego i trzeciego kwartału w 2023 roku, żeby wstrzelić się jeszcze w sezon letni, rozpoczynający się w tym okresie - sumuje Grzegorz Tuszyński.

Przypomnijmy: w miniony poniedziałek PPL podpisał list intencyjny dotyczący klotów czarterowych z radomskiego lotniska z tureckim biurem podróży Coral, a wcześniej z Itaką. Lotnisko ma służyć właśnie obsłudze linii czarterowych i niskokosztowych.

kat, bdb