Małgorzata Maślanka, aktorka Teatru Powszechnego w Radomiu wśród laureatów konkursu na monodram Gombrowiczowski
Zuzanna Wiatr z Wrocławia zdobyła Grand Prix I Ogólnopolskiego Konkursu na Monodram Gombrowiczowski organizowanego przez Muzeum Witolda Gombrowicza we Wsoli. Wyróżnienie otrzymała Małgorzata Maślanka, aktorka radomskiego teatru. Kapituła doceniła jej „wszechstronny i dynamiczny warsztat aktorski”.
Z okazji ustanowionego przez Senat RP Roku Gombrowicza w styczniu muzeum pisarza we Wsoli ogłosiło Ogólnopolski Konkurs na Monodram Gombrowiczowski. Uczestnikami mogły być osoby pełnoletnie i niepełnoletnie, również bez dorobku artystycznego. Można było zgłaszać przedstawienia zrealizowane w latach 2022 – 2024, oparte na dowolnym tekście lub na kompilacji tekstów pisarza. Ostatecznie organizatorzy otrzymali szesnaście zgłoszeń.
Ocean Gombrowicza
- Nie przewidywaliśmy takiego sukcesu – mówi Jacek Wakar, kurator konkursu. - Może mi nie wypada tak mówić, bo jestem w ten konkurs zaangażowany, ale szesnaście zgłoszeń to nie jest mało. Twórczość Gombrowicza to ocean, wybrać z niej coś, co współgra z dzisiejszą wrażliwością i co okaże się w jakiś sposób koherentne z oczekiwaniami współczesnej widowni, to niełatwe zadanie.
Do II etapu zakwalifikowanych zostało osiem monodramów. Oceniało je jury w składzie Irena Jun, Lana Frankiewicz i Jacek Cieślak.
- Myślę, że nie tylko mnie, ale nas wszystkich cieszy obecność Gombrowicza, zwłaszcza wśród młodzieży – mówi Irena Jun. - Ten autor jest nam potrzebny, zwłaszcza teraz. Potrzebne jest nam jego myślenie, jego spojrzenie na nas samych.
Głębia i humor
Jurorzy jednogłośnie zdecydowali o przyznaniu Grand Prix o wartości 10 tys. zł spektaklowi „Dziewictwo, osobna kategoria istot zamkniętych” w wykonaniu Zuzanny Wiatr „za imponujące połączenie aktorskiej precyzji z szerokim wachlarzem środków formalnych, co pozwoliło wykreować pełne głębi i humoru Gombrowiczowskie uniwersum”. Jury w uzasadnieniu podkreślało „imponujące połączenie aktorskiej precyzji z szerokim wachlarzem środków formalnych”.
Zuzanna Wiatr to młoda aktorka z Wrocławia, absolwentka Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie - filii we Wrocławiu.
Wszechstronny warsztat
Dwie równorzędne nagrody w wysokości po 4 tys. zł każda jurorzy przyznali Arturowi Krajewskiemu za monodram „Sam na sam” - „za stworzenie pełnej gombrowiczowskiego napięcia kreacji aktorskiej, będącej równocześnie wyznaniem, strumieniem świadomości i pełną pasji rozmową z widzem” oraz Małgorzacie Maślance za rolę w monodramie „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” - za wszechstronny i dynamiczny warsztat aktorski.
- Pomysł powstał już w lutym. Czyli mieliśmy jakieś osiem miesięcy na to, aby ten spektakl dopracować. Na początku byłam przestraszona, zwłaszcza ilością tekstu. Ale w trakcie pracy z reżyserem zaczęło się to jakoś spinać – mówi Małgorzata Maślanka.
Pięć postaci
W monodramie Małgorzata Maślanka wciela się aż w pięć postaci.
- To akurat nie było dla mnie jakoś szczególnie trudne. Te postaci są mocno przerysowane, kreślone „grubą kreską”, więc przestawianie się między nimi było nawet dosyć atrakcyjne. Dla mnie najtrudniejsze było połączenie pewnej lekkości tego spektaklu, czasem dowcipu, z poważnym przesłaniem, jakie on niesie – opowiada aktorka.
Autorem scenariusza monodramu „Biesiada u hrabiny Kotłubaj”, przygotowanego przez Teatr Powszechny w Radomiu jest Michał Pabian. Spektakl wyreżyserował Błażej Peszek, a za scenografię odpowiadał Michał Dracz.
Wyróżnienie w wysokości 2 tys. zł otrzymał Dorian Zypper za stworzenie interesującej, autorskiej wypowiedzi reinterpretującej wojenny kontekst „Ślubu” w monodramie „Jeden olbrzymi szaleniec”.
kat, bdb